Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perspektiv med en D60

Produkter
(logga in för att koppla)

tager

Aktiv medlem
Mitt i natten och för lite folk på chatten :)

Jag hade fått för mig att om jag sätter på ett 19mm objektiv på min D60 så kommer jag få en bild när jag fotograferar med samma perspektiv som om det skulle sitta på en EOS30 t.ex., bara att jag får en mindre bit av bilden eftersom det är 1.6x på D60n. Mindre sensor.. Fast efter att Kim upplyste mig om att det inte alls var så tänkte jag att någon kanske orka förklara hur perspektivet kan ändras bara för det är en mindre sensor. Måste ha sovit mig igenom på tok för många fysiklektioner! :)

jodå, visst är det så.
7.2mm på 7i ger därmot perspektivet motsvarande 28mm på en småbildskamera.

Interestingly, despite the narrower picture angle and effective focal length of 42mm, the perspective of objects in a scene taken with this lens remains the same (only changing the subject distance would affect the perspective) as it would as a 28mm on a 35mm film SLR. Examples of focal length multipliers below.

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Focal_length_multiplier_01.htm

Senast ändrad:
Perspektivet påverkas endast av avståndet till det du fotar. Eller för att enklare beskriva det, för att ändra på perspektivet så måste du röra på fötterna. (Nej, zooma med ett zoomobjektiv ändrar inte pespektivet.)

Ända skillnaden mellan olika brännvidder om du står på exakt samma plats är bildutsnittet.

Hårklyverier, men...

På sidan Kim länkade till hävdas det att objektivet förändrar perspektivet. Mycket märkligt uttalande. Det skulle alltså betyda att vi inte upplever något perspektiv om vi inte har kameran framför ögat?

jimh skrev:
Hårklyverier, men...

På sidan Kim länkade till hävdas det att objektivet förändrar perspektivet. Mycket märkligt uttalande. Det skulle alltså betyda att vi inte upplever något perspektiv om vi inte har kameran framför ögat?

hehe..klart vi upplever ett perspektiv, motsvarande 50mm, 42 graders vinkel.

sen ändras ju perspektivet beroende på vilken vinkel man befinner sig till motivet, nere vid marken och tittar upp = grodperspektiv..o.s.v

och självklart får man ett annat perspektiv med en annan brännvidd.

Senast ändrad:
FlowerPower skrev:

Man kan alltså säga att det är en brännviddsförlängning på fyra g.g.r på 7i. Fan vad sugit.

nej, det är det som är skillnaden, hade det varit brännviddsförlängning så hade perspektivet varit 7.2mm och utsnittet 28mm.

nu är både perspektivet och utsnittet motsvarande 28mm på en småbildskamera.

Senast ändrad:
Kim7i skrev:
hehe..klart vi upplever ett perspektiv, motsvarande 50mm, 42 graders vinkel.
Det är inget perspektiv, det är en vinkel.

Kim7i skrev:
sen ändras ju perspektivet beroende på vilken vinkel man befinner sig till motivet, nere vid marken och tittar upp = grodperspektiv..o.s.v
Och framförallt hur långtifrån. Det här stycket är det enda jag kan ge dig en (1) poäng på.

Kim7i skrev:
och självklart får man ett annat perspektiv med en annan brännvidd.

Nej. Ett objektiv har inget perspektiv. Perspektiv handlar om hur motivets delar förhåller sig till varandra. Det är detsamma med ett 600 mm som med ett 6 mm fisheye. Det är bara positionen som avgör.

jimh skrev:
Det är inget perspektiv, det är en vinkel.
hehe, vinkeln förändrar ju perspektivet!
jimh skrev:

Och framförallt hur långtifrån. Det här stycket är det enda jag kan ge dig en (1) poäng på.
du får noll (0) poäng av mig.

jimh skrev:

Nej. Ett objektiv har inget perspektiv. Perspektiv handlar om hur motivets delar förhåller sig till varandra. Det är detsamma med ett 600 mm som med ett 6 mm fisheye. Det är bara positionen som avgör.

ja precis, perspektiv handlar om hur motivets delar förhåller sig till varandra.
och motivets delar förhåller sig olika till varann i olika vinklar, delar av motivet döljer sig t.o.m vid en annan vinkel.

Walle skrev:

Om kameran stått på exakt samma ställe på båda bilderna så hade perspektivet varit det samma, men olika utsnitt.

japp, självklart!
men använder du samma utsnitt så får du olika perspektiv beroende på brännvidden!

Senast ändrad:
I en D60/D30 är sensorn mindre än filmnegativet, men avståndet från bakersta linsen är förstås detsamma. Det innebär helt enkelt att den inte får med något längs kanterna som ett 24x36 negativ gör.
Det blir alltså exakt detsamma som om du knäpper med vanlig film och klipper ned det tills det blir lika litet som sensorn.
Den största (tycker jag) nackdelen med ännu mindre sensorer (som ex. D7i har) är att den proffsigt sköna oskärpan man kan få med stor sensor inte går att få...alls.

Linmajon skrev:

Den största (tycker jag) nackdelen med ännu mindre sensorer (som ex. D7i har) är att den proffsigt sköna oskärpan man kan få med stor sensor inte går att få...alls.

håller med, men visst går det att få oskärpa i bakgrunden, men du måste vara nära motivet och bakgrunden ska vara långt bort (vid porträtt, exempelvis) vid makro är det inga problem alls att få till oskarp bakgrund.

Senast ändrad:
Kim7i skrev:
Interestingly, despite the narrower picture angle and effective focal length of 42mm, the perspective of objects in a scene taken with this lens remains the same (only changing the subject distance would affect the perspective) as it would as a 28mm on a 35mm film SLR. Examples of focal length multipliers below.

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Focal_length_multiplier_01.htm

Läs ditt referat och begrunda vad som står där.
the perspective of objects in a scene taken with this lens remains the same (only changing the subject distance would affect the perspective) as it would as a 28mm on a 35mm film SLR

Intressant, trots den smala bildvinkeln och den effektiva fokallängden på 42 mm, är perspektivet på föremålen tagna med denna lins samma som om det tagits med en 28mm lins på en 35mm kamera.
Texten inom parantes (endast en förändringa av avståndet påverkar perspektivet)
Fritt översatt.

ANNONS
Götaplatsens Foto