Annons

Pirat vs. Nikkor AF-optik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangepange

Aktiv medlem
Jag har inte sett det i några tester, inte i några forum och i kamerans manual står det på slutet av kapitlet om fokusering...
Vadå, säger ni säkert nu...
Jo, det är så att min D100 INTE kan använda lampan för fokushjälp om jag inte kör en Nikkor optik, alltså uppstår en, i mina ögon, relativt stor nackdel vad gäller t.ex. Tokinas finfina nya kortzoom samt även vad gäller Tamrons annars så högintressanta 90mm's makro...

Jag tycker den lampan är väldigt användbar, då jag gärna fotar när det är lite halvskumt ljus, men med en ganska mörk sökare och utan lampan kan det bli väldigt stökigt att ö.h.t. få kameran att exponera...

Är det så även för andra märken och modeller ???

/ Magnus

Mangepange skrev:
Jag har inte sett det i några tester, inte i några forum och i kamerans manual står det på slutet av kapitlet om fokusering...
Vadå, säger ni säkert nu...
Jo, det är så att min D100 INTE kan använda lampan för fokushjälp om jag inte kör en Nikkor optik, alltså uppstår en, i mina ögon, relativt stor nackdel vad gäller t.ex. Tokinas finfina nya kortzoom samt även vad gäller Tamrons annars så högintressanta 90mm's makro...

Jag tycker den lampan är väldigt användbar, då jag gärna fotar när det är lite halvskumt ljus, men med en ganska mörk sökare och utan lampan kan det bli väldigt stökigt att ö.h.t. få kameran att exponera...

Är det så även för andra märken och modeller ???

/ Magnus

D70 funkar utmärkt med Sigmas gluggar och hjälpbelysningen. Det låter onekligen som om det är fel på din kamera...

Nope.
Står uttryckligen på sid. 72 i manualen.
"To use the illuminator, the camera must....with an AF-Nikkor lens attached."
Kanske har piratarna löst det på senare år, men ihop med det lånade Sigma 28-80 "makrot" jag lånat så går det inte...
Detta störde mig rejält igår när jag ville föreviga brorsdöttrarnas första(2:a, beroende på hur man ser det..) födelsedag...med småknattar så gäller det att hänga med i svängarna och med en ljussvag sökare och utan fokus hjälp så var det inte roligt...fick köra med P1'an i stället...
...så därför känns det nästan som om jag är "tvungen" att ta till Nikkor, vilket gärna blir lite dyrare enl. min erfarenhet..

Någon som vet om Tokinas 12-24/4.0 DX funkar ihop med en D100 fullt ut ?

/ Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto