Annons

Pixelfel på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Upptäckte att jag rätt centralt på sensorn plus två ytterligare ställen har starkt lysande punkter (blåa). Är det pixelfel på sensorn? De dyker upp vid höga ISOn och underexponerade bilder. Lägsta ISO + välexponerat gör att de nästan inte syns.
Nikon D300.
Sånt går väl på garantin?

Det är rätt vanligt och uppkommer även på min D700 vid höga ISO, dock är det svårt att säga hur pass allvarligt det är på din kamera utan en exempelbild.

hmm, jag blev lite mindre oroad nu när jag testade samma mörka motiv från ISO 6400 och nedåt. De kraftigt lysande blå punkterna 3-4 st syns bara på 1600 och uppåt och försvinner helt under 1600. Det borde ju tala mot pixelfel. Det måste vara några speciellt "känsliga halvtrasiga" pixlar där felet förstärks mer i och med ökat ISO?

Precis, det går nog inte att tillverka en perfekt sensor, så detta fenomen syns på alla kameror skulle jag tro. Hade det på en Canon 40D och 350D också, och nu på min Nikon D700, så man slipper inte ifrån tyvärr :(

Jag gissar på att du kommer få fram ännu flera sådana "heta" pixlar om du gör en lång exponering, testa t.ex. 20sek i ett mörkt rum.

Många kameror har funktionen "Long exposure noise reduction" för att råda bot på detta problem.

Den fixen åtgärdar ett fel som tydligen uppkom då man använde brusreducering under lång exp, men de heta pixlarna kommer fortfarande finnas kvar om man fotar utan. Det är ett "fel" i sensorn som gör att de finns där och kommer inte gå att fixa med ny firmware.

Testade uppdatera och det blev inte bättre...

ANNONS
Götaplatsens Foto