Annons

PocketWizard kabel för remote

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har behov av att kunna nå en eller ett par SB-900 mha radio, då CLS ljussignaler ibland inte når fram. Har tittat en del på PW FlexTT5, då de erbjuder styrning av CLS grupperna mha av masterunit.

En funktion som skulle kunna var användbar är FlexTT5:ans möjlighet att både fjärrutlösa kameran OCH styra blixtar. Men här blir jag lite fundersam, då den kabel som rekommenderas mellan FlexTT5 och kameran (Nikon D300s) kostar lika mycket som en FlexTT5.

Måste man ha den dyra ACC-kabeln (N90M-ACC-ND), eller räcker det med N90M3? Finns det andra tredjepartskablar att köpa?

En variant är ju att köpa en separat fjärrkontroll (och bara använda PW för blixtarna), typ Hähnel eller Phottis, men jag tycker de verkar lite plastiga och gillar inte långa spretiga antenner :(

Är jag fel ute? Finns det kanske något annat sätt att lösa blixt och fjärrutlösning?

Här har du 3:e parts variant:

http://www.flashzebra.com/products/0260/index.shtml

Flashzebra verkar ha funnits länge på nätet och deras tillbehör verkar således fungera.

Har själv Flex och Mini TT's och är riktigt nöjd.

Ett måstetillbehör är AC3 - den är gratis i sammanhanget och ger en fantastiskt stor funktionallitet.

Tackar för länken, var ju betydligt rimligare pris för en kabel och även en del andra tillbehör ;)

Har du själv köpt kabel därifrån eller vet du någon som bekräftat funktionen?

När det gäller AC3 så är jag mer osäker. Visst så verkar den praktisk, men jag börjar nog utan, för att istället testa med en SB900 som master. Går ju alltid att komplettera senare ;)

Har nu beställt en Nikon 10 pin till PW FlexTT5 samt två andra långa kablar. Skall bli intressant att se hur de fungerar.

En funktion som skulle kunna var användbar är FlexTT5:ans möjlighet att både fjärrutlösa kameran OCH styra blixtar. Men här blir jag lite fundersam, då den kabel som rekommenderas mellan FlexTT5 och kameran (Nikon D300s) kostar lika mycket som en FlexTT5.

Måste man ha den dyra ACC-kabeln (N90M-ACC-ND), eller räcker det med N90M3? Finns det andra tredjepartskablar att köpa?

Du måste ha ACC-kablar för FlexTT5 / MiniTT5 om du vill använda relay-mode.

ND-varianten krävs dock bara av D700. (Mao: N90M-ACC-ND funkar med ALLA Nikonhus med en 10-pinskontakt. N90M-ACC fungerar med alla Nikonhus utom D700.

Dessutom, "lika mycket som"? N90M-ACC-ND går ju för under tusenlappen över disk här i sverige. Visst är det jäkligt dyrt för en kabel, men det är ju inte i närheten av vad en TT5 kostar.

Similar in function to Pocket Wizard Cable N90M-ACC-ND

Så står det ju i beskrivningen, skulle detta vara fel Janne?

Tackar för länken, var ju betydligt rimligare pris för en kabel och även en del andra tillbehör ;)

Har du själv köpt kabel därifrån eller vet du någon som bekräftat funktionen?

När det gäller AC3 så är jag mer osäker. Visst så verkar den praktisk, men jag börjar nog utan, för att istället testa med en SB900 som master. Går ju alltid att komplettera senare ;)

Jag har orginalkabeln, hittade den här på FS för en spottstyver och slog till direkt....

AC3 är ett måste....

http://www.pocketwizard.com/inspirations/tutorials/nikon_ac3/

Bara att slippa menyerna på SB-800/900 är ju underbart!!

Piratkabel för PocketWizards

Tre poster från en äldre tråd om PocketWizardkablar.

Jag har själv originalkabel och några från Michael Bass - bra kvalite'.

Michael Bass har dessutom massor av andra konstiga specialkablar man inte trodde existerade.

Dessutom, "lika mycket som"? N90M-ACC-ND går ju för under tusenlappen över disk här i sverige. Visst är det jäkligt dyrt för en kabel, men det är ju inte i närheten av vad en TT5 kostar.

Medger att min definition av "lika mycket" var kraftigt överdriven. Följande priser från prisjakt och Scandinavian Photo:

FlexTT5 pris 1 995 kr (från PocketWizard)
Kabel N90M-ACC-ND pris 1 125 kr (från PocketWizard)

Sedan är det ju fortfarande ett kraftigt pris för en kabel. Den kabel jag nu beställt från FlashZebra kostar mig ca 170 kr plus frakt 130 kr. Sedan passade jag på att beställa ett par andra kablar, så frakten fördelas ju även till dem. Återstår att se hur mycket tullavgiften och införselmomsen blir :(

Kabel N90M-ACC-ND pris ca 300 kr (från Flashzebra)

Återkommer när jag fått hem den och testat, efter det så vet vi ;)

Problemet var att när jag köpte mina Flex/mini här i våras så kikade jag på Flash Zebra och konstaderade att de inte hade någon ND-kompatibel... Såeeee, jag utfgick väl ifrån att det var samma nu.

Dumt av mig, jag vet.

Är det någon som vet vad det är för skillnader inuti kablarna?

Det står uttryckligen på PW's hemsida ju ;)

ND = No Diode. Kabeln saknar en diod som finns i de normala kablarna. Av någon outgrundlig anledning skiljer sig D700's Activate/Release-koppling från övriga Nikonhus.

Har idag fått hem kablarna från FlashZebra. Lite oroligt är det allt när man sätter in dem nu första gången :p

Men den verkar fungera hjälpligt. Varför skriver jag så? Jo jag får ingen bra kontakt mellan de två FlexTT5 som jag har. Har alltså kopplat en FlexTT5 i kamerans blixtsko med kabeln från P1 till Nikons 10pin och den andra håller jag i handen som fjärrkontroll.

Men av någon anledning så lyckas jag efter firmwareuppdatering endast ta enstaka kort och då endast om kameran gått i viloläge, knäppt eller hur? Innan jag gjorde firmwareuppdatering tog den både singelbilder och serietagning, men då var problemet att den tog fler bilder än jag höll inne knappen, därför gjordes uppdatering.

Tycker det borde vara någon inställning i FlexTT5 som jag missat, någon som har tips? Kan det bero på kabeln?

Senast ändrad:
TT5 Remote camera

Fick en fråga hur jag löste det hela med remote camera. Kanske lika bra att skriva det här också, finns kanske fler därute som inte får det till att fungera ;)

En bra sida att läsa är denna:
http://wiki.pocketwizard.com/index.php?title=Remote_Camera_Triggering

Där beskrivs bl.a. att vid remote camera så måste du programmera dina TT5.or att använda "basic trigger" på den kanal du kör remote camera. Längst ned finns en tabell som förklarar vilka kombinationer som fungerar.

Dessutom så skall du använda kanal 1 för remote camera, för då kommer kanal 2 automatiskt att utlösas och dina blixtar får då styrning på kanal 2.

ANNONS
Götaplatsens Foto