Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

POL-filter på vintern

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Någon som vill dela med sig erfarenheter av vad man har för nytta av ett cirkulärt polfilter på vintern ?

Har varit ute en gång med pol-filtert på, testade på en snötäckt äng med solsken från vänster, tog fyra bilder med filtret i fyra olika lägen.

Tyvärr började allt skifta i någon blandning av ljusblått och vitt, kanske det som på fackspråk heter blåstick.

Är det ide att använda pol på vintern överhuvudtaget ????

Snö som är belyst av en blå himmel är blå med eller utan polfilter. Ögat vill dock gärna se snön som vit.

Snål exponering tar fram blåheten ytterligare.

Hur har du mätt ljuset? En scen med mycket vitt i är inget som kameraautomagin gillar att handskas med. Den vill gärna ha scener som motsvarar reflektansen hos t ex en gräsmatta och när den ställs inför ett snöfält försöker den göra det till en gräsmatta. Mycket mörkare alltså.

Mätning på snön rekommenderas, med åtföljande placering av det upmätta värdet på lämplig plats i filmens omfång. Kör du dia kan du placera snön ett, ett och ett halvt eller kanske till och med två steg över det uppmätta värdet för att avbilda snön ljust i bild lite beroende på hur den ser ut och vad du vill uppnå. Finns det intressant teckning i snön kan det vara värt att avbilda den lite mörkare än i verkligheten för att behålla teckningen. Det för gärna med sig lite blåare snö, men jag tycker ofta det är värt det.

Och slå av den evaluerande mätningen om du använder den. Den för bara in ytterligare ett osäkerhetsmoment eftersom du aldrig kan vara säker på vilka beslut den tar och hur de krockar med dina egna. Med vanlig ljusmätning vet du att kameran försöker avbilda allt som är i mätfältet som ett gråkort och du kan då fatta dina egna bslut utifrån det och ha full kontroll över resultatet.

Att fotografera

Tusen tack Jim, det är just detta som gör detta så intersant. När man tror att man börjar ha lite kontroll så kommer en ny årstid och man ramlar ner i den okontorlerbara avgunden igen.

MEN jag har äntligen börjat fatta att lådan som filmen sitter i är av mycket ringa betydelse för resultatet. Den dag jag kan läran om ljuset i olika samanhang samt optikens inverkan på det samma, för att inte tala om bildkomposition, ja då köper jag en dyr låda att sätta filmen i. Om det nu finns någon film kvar då.

Jo Jim, det sitter en Fuji Sensia 100 i nu, har varit ute i skogen på natten i månljus med min nya 50 mm glugg på (utan pol), vet ej resultat ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto