Annons

Polarisationsfilter - D70

Produkter
(logga in för att koppla)

linden.jpg

Aktiv medlem
Hejsan, nu ska jag köpa in filter.

Jag har en Nikon D70 och tänkte köpa in ett Polarisationsfilter men jag har ingen aning om vad jag ska köpa för filter
endel säger att cirkulärt ska vara bra för digitalkameror och endel säger att det inte spelar någon roll.

Finns det några märken som är bättre än andra, finns det nått filter ni rekomenderar starkt?

Tack i förhand

Det är ett cirkulärt polfilter du ska ha, en sökning i forat ger dig svaret på varför. Vad gäller märken så har jag bara erfarenhet av polfilter från Hoya och B+W och dessa fungerar alldeles utmärkt. Nikon har ju egna polfilter som ska vara bra men dom kostar oxå en hel del.

Så mitt tips blir ett cirkulärt polfilter från B+W eller Hoya.

Mvh Anders

Fred H skrev:
77 mm? Vänligen förklara.
Kitobjektivet är ju 67 mm.
Det finns billiga 77mm på Tradera.
/Fred

Står ju ingenstans att det skulle vara till kit-objektivet.

Är ni nöjda mer era polfilter? Jag har provat men gillar det inte, visst det tar bort lite onödiga reflektioner och kan öka kontrasten något men det är bara i specialfall med vatten/glas och väldigt mycket ljus. Jag gillar inte at man tappar så mycket ljus, käns som man tappar minst ett helt steg, och det tycker jag inte det var värt. Är jag ensam med denna åsikt? :)

Att ha polfiltret på för jämnan är väl inget att rekommendera, men tex. vid de fall du nämner kan det lyfta en bild.

Jag har ett ljusstarkt objektiv och utnyttjar ibland den "nackdel" du nämner för att kunna öppna bländaren lite mer och få kortare skärpedjup, sparar in kostnaden för ett gråfilter...

Bjirn skrev:
Är ni nöjda mer era polfilter? Jag har provat men gillar det inte, visst det tar bort lite onödiga reflektioner och kan öka kontrasten något men det är bara i specialfall med vatten/glas och väldigt mycket ljus.
Polfilter är ju ingen universallösning som du använder hela tiden, utan ett specialverktyg som är till för att lösa specifika problem. Som snökedjor på bilen. Hur bra som helst, men kanske ingen höjdare att åka året runt på.

Jo så kan det ju också användas, mina nya "favoglugg" är en Nikon 85/1.4 och även vid 1.4 och ljusa dagar blir det nästan aldrig överexponerat, kameran går ju up till 8000/1 men det är klart att vid riktigt ljusa dagar, eller om man vill ha kort skärpedjup och ta ner slutaren något kan de ju vara bra.

Följdefråga, nån som provat nåt riktigt billigt filter? Tror jag ska chansa och köpa ett set med 3 filter (77mm) polarisation, UV samt softfokus på ebay. De är säkert rätt dåliga men då alla 3 kan fås med frakt/moms billigare är en ett enda märkesfilter här i sverige kan man ju chansa. Eller?

Jag skulle definitivt hellre köpa ett kvalitetsfilter med antireflexbehandling. Filter ger sin beskärda del av motljusproblem även om man köper riktiga.

Först Fredrik:
man köper polfiltret till det objektiv som har den största gängan i din objektivpark. För Nikon är det normalt 77mm (2,8-zoomarna) såvida man inte råkar äga ett 300/4 som är 82 mm.
Sedan finns de extrema telena med än större gänga.

Till det filtret så köper man stepringar till de övriga objektivens mindre gängor.

Bjirn skrev:
...Nikon 85/1.4 ...

Följdefråga, nån som provat nåt riktigt billigt filter? Tror jag ska chansa och köpa ett set med 3 filter (77mm) polarisation, UV samt softfokus på ebay. De är säkert rätt dåliga men då alla 3 kan fås med frakt/moms billigare är en ett enda märkesfilter här i sverige kan man ju chansa. Eller?
Med en sådan glugg så påstår jag att du gör dig själv en björntjänst.
Jag är inte säker men det jag har "hört" är att:
antireflexbehandlingen ska vara bättre.
Hårdare yta = mindre repkänsligt.
Gängorna bättre = mässing släpper lättare.
Polfiltereffekten bättre (vad det nu innebär).

Värt att tänka på om man äger eller om man i framtiden kommer att äga 17-35/2,8 bör man välja slim-varianten av filter, även om det är dyrt som skam.

ANNONS
Götaplatsens Foto