Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

solojoni

Medlem
Hej!

Jag skall bege mig till Österrike nästa vecka. Jag har hört talas om polarisationsfilter och har lite funderingar.

Är det värt att införskaffa ett polarisationsfilter för att få till de där vykorts-blåa himlarna? Eller kan man lika väll behandla raw filen efteråt (som jag alltid har gjort). Jag tycker själv att jag får ett godkänt resultat vid raw- redigering, men det kanske blir bättre väldigt mycket resultat med ett polarisationsfilter eller?

Hoppas det finns någon där ute som har lite erfarenhet! :)

Effekten blir som störst om solen kommer från sidan. Jag har ett sådant filter, dock använt på filmtiden, och visst ger det effekt men stjäl också ljus fast det är väl knappast något problem med digitalkameror.

Det är det definitivt värt!

Men det finns lite att tänka på när du använder det. Dels som sagt att det ger mest effekt när du har solen rakt i sidan och ingen effekt mot eller från solen. Det fungerar inte särskilt bra ihop med vidvinklar heller, vid mer än ca 30 mm börjar det bli ojämn färg på himlen. Glöm inte att vrida och se hur mycket effekt du vill ha när du ändrar riktning på kameran. Köp inte de billigaste, de kan ge färgstick och så drar de till sig smuts.

En annan stor fördel som inte går att åtgärda i bildbehandlingen är att polarisationsfilter tar bort reflektioner i genomskinliga ytor, t ex vatten och fönster. Man ser (mer av) det finns under/bakom.

Prova effekten med ett par polariserande solglasögon och titta med och utan glasögonen.

Om det är molnigt o disigt skall man inte använda polarisationsfilter eftersom den inte gör ngn nytta då, snarare kan det bli försämring eftersom filtret minskar ljusinflödet.

De dyrare polarisationsfiltrena brukar ge mindre vinjettering vid lägre brännvidder, något att tänka på vid köp.

Jag har två polfilter (cirkulära) av två fabrikat. Ett Hoya som fungerar väldigt bra och ett Tiffen som nästan inte fungerar alls. Effekten är minimal.
Kanske kan vara bra att veta.

Dessutom kan effekten bli ojämn med kraftigt vidvinkel. Polarisationen vrider sig med vinkeln mot solen. Knepiga fenomen det här..

Några nackdelar är att det stjäl minst ett bländarsteg, är ganska dyrt och är ofta svårt att skruva av eftersom halva filtret roterar.

Jag har två polfilter (cirkulära) av två fabrikat. Ett Hoya som fungerar väldigt bra och ett Tiffen som nästan inte fungerar alls. Effekten är minimal.
Kanske kan vara bra att veta.
Märkligt att det finns polfilter med endast minimal effekt. Det är ju samma effekt som i de flesta solglasögon, även mycket billiga, och borde inte vara svår att åstadkomma för någon tillverkare.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto