Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroidfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Halloj,
Nu är jag vilsen i polaroiddjunglen..

Har en Mamiya RB67 med ett pol-bakstycke och letar lite olika varianter av film. Vad passar egentligen?

Så vitt jag kommer ihåg så körde jag med Polaroid 669 tidigare. Kan detta stämma?

Vilka andra filmer kan tänkas fungera?

Bakstycket är "polaroid P adapter" (det är i alla fall vad som står på)

Fuji ska ha någon film som passar har jag för mig?

Tacksam för hjälp!

Hej Gustaf

Det är väl lite så och så med Polaroid ryktenom nerläggningar mm. Och rätt som det är så är de väl nerlagda men än så letar sig filmen fram och det verkar finnas en hel del på marknaden fortfarande ...
Fuji:s film heter FP - !00C

polaroid hade en som var med både positiv pappersbild och med ett negg. Svart/vit då!
Den har jag bara sett som 4X5" på senare tid då hette den 55.

Lycka till

Lasse

Många tack lasse!
Har just hämtat en box med polaroid 669 och väntar på en del av Fujis variant. 669 funkar toppen i alla fall!

Visst verkar det som om polaroid ska lägga ner men ännu så länge finns det en del på marknaden. Får se till att fylla frysen...

gbjerne skrev:
Många tack lasse!
Har just hämtat en box med polaroid 669 och väntar på en del av Fujis variant. 669 funkar toppen i alla fall!

Visst verkar det som om polaroid ska lägga ner men ännu så länge finns det en del på marknaden. Får se till att fylla frysen...

Polaroidfilm mår inget vidare av frysen. Det blir stora vita oexponerade fläckar i filmen. Jag fick det av att vara utomhus i minusgrader med 55-film.

Jo detta med frysen verkar inte vara så bra för polaroidfilm. Jag har samma erfarenhet som dig Janne!!
Däremot så har jag förvarat dem i kylen och det har funkat bättre, Jag fick några lådor med polaroidfilm för några år sedan som legat i originalförpackningen och förvarats i rumstemperatur de var helt oandvändbara då framkallingsgelen hade torkat ut helt. Tog isär ett set och kollade och det var bara damm i den...
Förvara svalt tror jag nog är det bästa ändock. Någon annan som har tips och erfarenhet av gammal polaroidfilm.!!!

Ni har helt rätt! Pratade med en som jobbat för Polaroid tidigare och absolut inte frysen.. Tji fick jag ;) (som tur är har jag inte hunnit stoppa in dem där ännu!)

Kyl ska det vara tydligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto