Annons

Porträtt utomhus i halvdåligt väder, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Jag har lovat att fota ett par kompisar imorgon och har tyvärr inte någon möjlighet att skjuta på det till bättre tillfälle.

Tanken är att det ska bli ett fint porträtt på syskonen tillsammans som sedan ska ges bort i present till föräldrarna, så kraven är inte skyhöga

nackdelen är att vi bara har möjlighet att ta dessa bilder imorgon och här i skåne är det grått, mulet och inte ens snö (dock inget regn), att ta bilden inomhus är uteslutet då jag inte har tillstymmelse till studiosaker.

går det att ta porträtt denna årstiden i denna väderleken över huvud taget?

finns det något man bör tänka på när man fotar porträtt utan att kunna leka med solljus, blå himmel eller grönt runtomkring?

finns det några standardtips på natur som är vacker såhär års när det inte är snö? En lövskog kanske kan vara ljus och stammar är ganska härliga att stå mot men jag vet inte?

har bara en 300D med en lite svag 440EX blixt, hade tänkt använda den som upplättning

alla tips är välkomna!

// Johan

Det är ju suveränt ljus för porträtt när det är gråmulet!

Ställ dem under ett träd så du tar bort ljuset som kommer uppifrån och får lite mer ljus framifrån. Ett enkelt recept för tilltalande resultat. Se till att personerna tittar in i ljuskällan (himlen) så blir det lite liv i dem.

Upplättningsblixt skulle jag stå över. Det är mer för de soliga dagarna tycker jag.

har dåligt grepp om upplättningsblixtens verkan men det är nog som du säger att jag borde undvika den

hur fungerar det att fota vid vatten eller en sjö såhär års? jag är rädd för att allt blir så grått och tråkigt eftersom det varken finns himmel eller träd att hämta färg i?

kanske skulle satsa på att göra om bilderna till svartvitt men det ser man ju lika bra i efterhand, fast då borde vi nog tänka lite mer på klädval.

Att fota i gråmulet väder var roligare än jag trodde, det blev dock ganska kyligt efter en stund och då åkte luvorna på mina vänner :)

Bilagor

• crw_6761.jpg
    crw_6761.jpg
    39.5 KB · Visningar: 494
ANNONS
Götaplatsens Foto