Annons

power mac g5, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinVamos

Aktiv medlem
Hej. Jag har en power mac g5 och den vill inte samarbeta.
Jag kan inte titta på HD filmer eller redigera filmer, eller det hackar så pass att man inte kan se.
Jag har nyss försökt uppgradera minne men det vill inte funka.

Dator spec

Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,2
Processornamn: PowerPC 970 (2.2)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 1 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.4f0
Minne
Storlek: 256 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

Grafik/bildskärm
ATI Radeon 9600 Pro:

Styrkretsmodell: ATY,RV350
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 64 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A13601-126
Bildskärmar:
hp L1925:
Upplösning: 1280 x 1024 @ 75 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Maskinvaruaccelererad
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Rotation: Stöds
Bildskärmskontakt:
Status: Ingen bildskärm ansluten

Minnet jag köpte som inte ville funka heter
Corsair Value S. PC3200 DDR-DiMM 2GB
Kit w/two matched Value Select 1024MB


Det jag då undrar. Vad kan jag köpa för extra minne som kan göra det bättre? Är det minne jag behöver köpa eller är det något annat som grafikkort eller något sådant?

Jag blir helt galen på det här så jag är mycket tacksam för svar!
 
Minnet jag köpte som inte ville funka heter
Corsair Value S. PC3200 DDR-DiMM 2GB
Kit w/two matched Value Select 1024MB
Vad jag förstår ska det vara rätt typ av minne för din dator. Men de måste alltid installeras parvis.

För övrigt undrar jag om det hjälper att uppgradera minne osv. Finns nog risk att processorn på din dator helt enkelt är av en för gammal modell för att öht orka med att redigera hd-video.
 
Jag kan inte titta på HD filmer eller redigera filmer, eller det hackar så pass att man inte kan se.

Processornamn: PowerPC 970 (2.2)
Processorhastighet: 2 GHz

ATI Radeon 9600 Pro:

Där har du dina problem. Din maskin är helt enkelt inte kraftig nog för HD-video.
 
Hej. Jag har en power mac g5 och den vill inte samarbeta.
Jag kan inte titta på HD filmer eller redigera filmer, eller det hackar så pass att man inte kan se.
Jag har nyss försökt uppgradera minne men det vill inte funka.

Dator spec

Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,2
Processornamn: PowerPC 970 (2.2)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 1 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.4f0
Minne
Storlek: 256 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

Grafik/bildskärm
ATI Radeon 9600 Pro:

Styrkretsmodell: ATY,RV350
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 64 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A13601-126
Bildskärmar:
hp L1925:
Upplösning: 1280 x 1024 @ 75 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Maskinvaruaccelererad
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Rotation: Stöds
Bildskärmskontakt:
Status: Ingen bildskärm ansluten

Minnet jag köpte som inte ville funka heter
Corsair Value S. PC3200 DDR-DiMM 2GB
Kit w/two matched Value Select 1024MB


Det jag då undrar. Vad kan jag köpa för extra minne som kan göra det bättre? Är det minne jag behöver köpa eller är det något annat som grafikkort eller något sådant?

Jag blir helt galen på det här så jag är mycket tacksam för svar!

G5 har ju ett antal år på nacken, den kom redan 2003 och slutade tillverkas 2006. Mer minne är nog steg ett som du redan provat. Varför det inte funkar vet jag inte, men kolla t ex med macoteket eller dustin vilka minnen du ska ha (eller så klart Apple, men de brukar vara dyrare). Uppge serienumret på datorn så tar de fram rätt minnen. Eller besök en Apple premium reseller, de brukar ha lådvis med gamla minnesmoduler som du kanske kan få billigt.
 
Där har du dina problem. Din maskin är helt enkelt inte kraftig nog för HD-video.

Hmm det var det jag kände på mig. Skönt, man ska inte bara behöva kamera som kostar multum, man måste ha dator också! :( Jaja jag får väl testa med nytt minne då. Det kan inte vara problem med grafikkortet då?
 
Hmm det var det jag kände på mig. Skönt, man ska inte bara behöva kamera som kostar multum, man måste ha dator också! :( Jaja jag får väl testa med nytt minne då. Det kan inte vara problem med grafikkortet då?

Ett kraftigare grafikort skulle låta dig _titta_ på HD-video utan problem (sålänge dataformatet i filen är ett som stöds av kortet), men det skulle inte hjälpa dig att _redigera_ video. Om formatet i filen INTE stöds av kortets hårdvaruacceleration så skulle du hamna i samma situation som du är nu.

(Ja, om man kör Premiere Pro, och har ett CUDA-kort så gör det skillnad vid redigering, jag vet, men jag tror inte det är relevant i detta fall).
 
vad som också hände när jag höll på att byta var att jag hade 1,5 gig i datorn. Sedan försökte jag trixa och byta plats och hålla på. Jag har två 512 och två 256. nu sitter allt som det satt innan jag öppna men nu står det att jag har fyra 256. Helt weard! Är det möjligen någon som kan förklara detta?
 
vad som också hände när jag höll på att byta var att jag hade 1,5 gig i datorn. Sedan försökte jag trixa och byta plats och hålla på. Jag har två 512 och två 256. nu sitter allt som det satt innan jag öppna men nu står det att jag har fyra 256. Helt weard! Är det möjligen någon som kan förklara detta?

Du kan inte blanda minnesstorlekar hur som helst i en PowerPC-baserad Mac. Det finns regler för hur olika storlekar på minnesmoduler kan blandas.GÖr man fel så kan fel minnesstorlek eller modulstorlek rapporteras (och man kan få roliga minnesfel)

Du bör även överväga att rensa PRAM när du ändrar minneslayouten.
 
Du kan inte blanda minnesstorlekar hur som helst i en PowerPC-baserad Mac. Det finns regler för hur olika storlekar på minnesmoduler kan blandas.GÖr man fel så kan fel minnesstorlek eller modulstorlek rapporteras (och man kan få roliga minnesfel)

Du bör även överväga att rensa PRAM när du ändrar minneslayouten.

Ja men jag satt in dem som dem var innan så jag fattar ingenting.
Och jag testade olika så det kan inte vara det.
 
Läste du den sista raden i mitt föregående meddelande? Om inte, läs den, och gör det ;)

Oj förlåt. Jag har noll koll på datorer. Det var till och med min pappa som höll på med ram minnena om jag ska vara ärlig. Men jag ska kolla det med min datortekniker(pappa) :)
Tack för hjälpen!
 
Ja men det där var så lätt att till och med jag förstod.
Tack än en gång!:):):):):)

Om DET inte funkar och du VET att minnena nu sitter som de gjorde från början... då vet i fan vad jag skall föreslå. Sorry, men det var skitlänge sen jag hade en PPC-baserad maskin.
 
Jag har för mig att om du kör 1GB-moduler så kan du INTE använda 256MB moduler. Du kan bara blanda ett steg upp eller ner. Så, du kan använda dina 1GB och dina 512MB.
 
Ett seriöst förslag: Håll koll på annonsbladen från Media Markt. Emellanåt säljer de Imac och Macbook ett par tusen spänn under Apples normalpris (dvs för 8000-9000 kr).

Ja jo, självklart bör han fundera på ny maskin. Men jag menda det där i relation till att få ordning på nuvarande ;)
 
Nu har vi försökt det mesta. rensat pvram och flyttat minnen till alla möjliga positioner . Är det någon som kan hjälpa? Har 1,5 gigg i men den visar bara 1gigg
 
Med de datorkomponenterna du har så kommer du aldrig kunna se en HD-film. Det enda som skulle kunna hjälpa är om du köper ett modernt grafikkort. Nu är jag inte insatt alls i Applevärlden så jag kan inte rekommendera något. Men i princip vilket grafikkort för 2-300kr klarar av att visa HD-film. Men att lägga pengar på en så gammal dator är inte vettigt.
 
ANNONS