Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med D700 och AA laddningsbart

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har ett problem med min D700 och när jag kör med vanliga laddningsbara AA-batterier. Kameran vill inte ens starta trots nyladdade batterier. Finns det nån minimikrav på kapaciteten hos laddningsbara batterier? De jag har testat är på 1800mah.

Såvitt jag kunnat mäta upp så är det inga fel på dem, men i kameran vill de inte fungera.

Mvh
Maverick

Jag tror inte det, det funkar rätt bra med icke laddningsbara batterier bortsett från att hållbarheten är ett skämt.

Tar jag ut packet och mäter så har jag heller inga problem att mäta på kontaktytorna. Det är samma hållare som när jag kör vanliga AA-batterier.

Vidare så har den tillräckligt med kontakt för att kunna visa på LCD:n att det är dåligt med pulver samt hur mycket plats det är kvar på minneskortet, så nån form av kontakt har de.

Mvh
Maverick

Om jag inte missminner mig så har inte alla (det finns ju olika) laddningsbara AA-batterier samma spänning som vanliga icke-laddningsbara. Har för mig att det kan vara något i stil med 1.2V istf 1.5V. Det skulle kunna vara boven i dramat. Kolla upp! :)

Ja som jesper skriver får du ställa in meny d10 på HR-6/NiMH annars vet inte huset hur den ska beräkna cellernas spänning och livslängd.

Det är redan gjort och kanske med något undantag så är alla laddningsbara AA-batterier specade till 1.2V, fast trots detta så mäter jag upp 10.5V(8 batterier) ungefär så det är nått annat som är boven.

Hur mäter man upp kapaciteten på ett batteri? Jag har börjat misstänka att det kanske är en cell som är dålig men jag vet ju inte vilken.

/Maverick

Ni-MH celler ligger på runt 1,4V när de är uppladdade och sjunker sedan till 1,2V så dina 1,3 per cell är helt normalt.

För att mäta kapaciteten måste de belastas med en känd last under en känd tid tills att de når gränsen för urladdning. Då kan man mäta dess riktiga kapacitet.
Men om du kan använda alla 8 eller 4 åt gången i något som bara förbrukar dem utan logik som en ficklampa eller liknande kan du köra den tills att du ser ljuset avtar. Då mäter du respektive batteri och ser om någon sjunkit mycket mera än övriga. Då är den cellen möjligen skadad eller slut och bör bytas ut för att inte skada övriga celler.

Ok, då ska jag försöka letar rätt på nått som drar batterier och som inte stavas blixt, kamera eller så. :O)

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto