Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med EOS-1D III

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Med två olika kamerahus, båda två är Canon EOS-1D Mark III, har jag fått fram exakt samma fel. Efter en stunds fotografering rakt nedåt indikeras "Err 30" i displayen, vilket antyder fel på slutaren. Har du fått samma fel någon gång? Känner du till något mer om detta? Jag har googlat men inte hittat någon annan individ som upplevt något liknande.

I båda fallen har jag monterat kamerorna på stativ för fotografering uppifrån och rakt ned. Jag har använt fjärrutlösare, och alltså inte hållit i kamerorna själv då felet uppstår, utan de har varit i fast position. Först funkar det att ta ett antal bilder men efter ett tag, ibland efter flera timmar, så uppstår felet genom att kameran "låser sig" och skärmen indikerar "Err 30". När jag då stänger av kamerans strömbrytare så hör jag hur spegeln faller tillbaka i läge.

Jag har varit inne med den ena kameran på service och de har bytt slutare, men felet uppstår igen i alla fall. Verkstaden vet inte vad som är fel, men har antytt att de kanske även måste byta motorer och spegelhus. Eftersom kameramodellerna är gamla så vill jag inte kosta på allt för dyra reparationer, men det är bra att ha extrahus så jag vill förstås helst att de ska fungera.

Just nu testar jag Canon EOS-1D Mark IV under samma förhållanden, men ännu har felet inte uppstått...

Spegeln är också en mekanisk detalj som slits, men det verkar generellt inte vara lika känslig.

Jag hade en 5D Mark II som verkstaden påstod att den hade fel på slutaren. Jag betalade för slutarbyte men kameran fortsatte att hänga sig. Canon sa sig inte kunna veta exakt vad som var fel och därför fick jag ett nästan nytt kamerahus av dem.

Slutklämmen i din historia med utbyteshuset gillas, Magnus. Jag hoppas att Canon har en minst lika generös och pragmatisk attityd gentemot mig.

Jag har letat på nätet och hittat en hel del som rapporterat "Err 30", men i de flesta fall verkar problemen ha löst sig efter firmware-uppdatering och en verkstadskontroll, i mitt fall fortsätter problemen trots dyrt slutarbyte (utanför garantitiden). Och problemet uppstår bara vid lodrät fotografering - lite udda kanske, men jag tycker nog att ett proffshus ska klara den lilla extra påfrestningen också.

Canon säger "vi ska alltid hjälpa kunden till en bra lösning". Du kanske kan diskutera med dem vad de ska ha emellan för ett av sina Mark IV-lånehus?

Bra idé, Magnus. Det ska jag framföra som ett förslag :)

Nu har jag testat samma uppsättning med Mark IV hela dagen, och den fungerar klanderfritt i alla lägen. Men vid samma test av två stycken Mark III:eek:r oberoende av varandra så ger de exakt samma fel upprepade gånger. Alltså alltid vid fotografering vertikalt, rakt nedåt. Plötsligt låser sig slutaren i öppet läge och displayen indikerar "Err 30".

Har du använt olika objektiv till 1D MK III :rna när error felet uppstår? Jag hade samma sorts fel en gång och då visade det sig att felet var i objektivet.

4an är en nyare kamera och kanske dess software kan hantera objektivets dilemma...

En god idé, Risto. Men i mitt fall så uppstår problemet oavsett vilket objektiv jag använder. Den enda gemensamma nämnaren är att kameran vid samtliga tillfällen har varit fast monterad för att fotografera rakt nedåt. Då har det i 100% av fallen blivit "Err 30" i displayen - men inte med en gång, utan ibland först efter 241 exponeringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto