Annons

Problem med Gimp och Crimsons profil

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag vill använda Crimsons icc-profil för att få bättre färg och för att undvika att bilderna blir för mörka. Jag vet nu att jag gjorde fel när jag redigerade de två bilder jag testat med, för jag valde deras profil som RGB-profil och behandlade bilden och sparade. Förmodar att jag skulle använt "profil för utskriftsimulering" istället och framförallt inte sparat dem med deras profil under RGB.

Men, mitt problem nu är att jag inte kan få bilderna att ändras överhuvudtaget! Alla bilder förblir likadana oavsett vilken ändring jag försöker göra - RGB-profil, perceptuell eller relativ kolometri osv. Den enda funktionen som gör någon skillnad är när jag växlar mellan färghanterad display och inte färghanterad.

Jag har avinstallerat Gimp, jag har installerat om Crimsons profil, men ingenting hjälper. Hoppas någon kan hjälpa mig!

Hej !

Aktivera effekten av utskriftsprofilen via:
visa > visningsfilter > välj Färghantering.
profil väljs via:
redigera > inställnongar > färghantering

Testa även färgprov, här går att välja lite olika återgivningar mm
------
Det man kan förvänta är: Svartpunkten ändras
(bilden visas med slöja el dis)
och ev klippvarning

Förutom att testa för klippning vid olika återgivningsmetoder
så vet jag inte riktigt hur det ska tolkas, visserligen kan man se att
färger förändras enl utskriftsprofilen, men det är ju den korrigeringen
som utskriftsprocessen behöver för att ge den ursprungliga bilden.

//MW

Hej!

Det är precis så jag gör - går in under redigera - inställningar - färghantering och sedan växlar jag mellan "fotopapper.icc" och "ingen" under antingen RGB-profil eller under profil för utskriftssimulering. Och det blir inte någon som helst skillnad mellan dessa lägen! Tidigare blev det en rejäl skillnad, framförallt i hur ljus/mörk bilden var, men även färgmässigt. Undrar om jag har lyckats välja något olyckligt alternativ någonstans, men samtidigt har jag ju installerat om både Gimp och crimsons profil, så jag förstår inte detta.

Vad menar du med färgprov?

Hej !
Försök igen

"Visa" > visningsfilter > välj färghantering och eller färgprov

se till att en lämplig profil valts under "Redigera" ...

//MW

Vad skall jag ha för inställning under färghantering under redigera - inställningar? Är det profil för utskriftssimulering som jag skall ändra till fotopapper.icc? Jag har ändrat den till fotopapper.icc men när jag går in under färghantering under visa -visningsfilter - färghantering så står det "ingen" under alla tre (bildprofil, skärmprofil och profil för utskriftssimulering) Det verkar inte som att mina ändring under inställningar "följer med" så att säga.

Hej !
Så här har jag gjort, och det verkar funka, win vista, gimp 2.6.7 .
Har du inte senaste, så uppgradera, glöm inte att leta lite på plugginsidan.

Den översta, en utskriftsprofil angiven.

Mitten visningsfilter fäghantering, "Redigera" fönstrets inställningar
hamnar här, glöm inte "Klicka I rutan" längst till vänster
(vid pilen åt höger).

Nederst Färgprov, här går att välja och testa lite olika.
Använd denna om "Färghantering" av någon anledning inte vill funka.

Det verkar vara lite intunitivt att läsa vad som står.

//MW

Bilagor

• g_r_fh.jpg
    g_r_fh.jpg
    15.1 KB · Visningar: 170
  • g_Vf_färgh.jpg
    g_Vf_färgh.jpg
    10.7 KB · Visningar: 162
  • G_V_Vfp.jpg
    G_V_Vfp.jpg
    9.6 KB · Visningar: 165
Tack för all hjälp, men jag får det tyvärr inte att fungera. Har tittat lite på plug-insidan. Har aldrig laddat ner något därifrån, och hittar inget som passar in på det här problemet, men lite annat som verkar intressant..

Det är fortfarande så att även om jag väljer Crimsonprofilen under inställningar så står det "ingen" när jag går in under visningsfilter. Om jag väljer att titta på kontrasten under visningsfilter däremot så fungerar det så det verkar vara just färgen det inte fungerar med och färgprov funkar inte heller.

Tycker det är konstigt då det fungerade igår. Mycket frustrerande att kunna så lite om både datorer och hur bildbehandlingsprogrammen fungerar.

Jag har PS CS3, men använder bara programmet för att öppna RAW-filer. I PS har jag öppnat bilden och försökt använda profilen, men i Crimsons vägledningen står det att man skall gå in under view - proof setup - custom. Jag har en svensk version och hittar inte något som motsvarar "proof setup". Föredrar dessutom Gimp som jag är van vid.

Mycket frustrerande då jag skall ha bilderna till en utställning...

Tack för att du lagt tid på att försöka hjälpa mig!

Torun

Hej !

Mystiskt, jag provade att ladda hem profilen från Crimson och
valde den i "Färgprov" och fick då en svartpunkförskutning när jag aktiverade den. Inte stor, men den finns.
---
Det är inte så att det är något fel på profilen ?
Den jag laddade ner är

under Egenskaper:
fotopapper.icc
Storlek 789 kB (808*152 byte)
Storlek på disk 792 kB (811*008 byte)

--
Om jag förstått det rätt så är "softprofa" just att se ev svartpunk och
klippning om någon färg går utanför området.

--

Det var inte min mening att lura in dej på pluginsidorna för detta problemet, det finns, tycker jag, ett antal trevliga pg att använda.
lägg ett mail via hemsidan, så får du de senare i retur.

//MW

Nej, min profil har samma egenskaper så det är nog inte den och visst är det mysko?

Kanske min dator som spökar - har några år på nacken...

Tar gärna emot lite plug-intips - har skickat ett mail via din profilsida.

Trevlig helg!

Torun

ANNONS
Götaplatsens Foto