Annons

Problem med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag undrar om någon annan råkat ut för detta:

Autofokus på mitt Tamronmakro 90 mm fungerar inte. Maskineriet går och det låter ungefär som det brukar när det fokuserar men ingenting händer. När jag byter objektiv och sätter dit kitobjektivet fungerar autofokus på det objektivet. Jag har en Nikon D50 med kitobjektivet 18-50 mm.

Skickade Tamronobjektivet till service, men det fungerade när det satte fast det på sina kamerahus.Verkar alltså som att det är fel på kopplingen mellan objektivet och min kamera. Garantin på kameran har ju gått ut och jag undrar därför om någon annan haft samma problem och lyckats lösa det.

Skulle vilja testa att sätta dit ett annat Tamronobjektiv och se om det fungerar, men vet inte om det finns någon som säljer sådana härikring.

Att kitobjektivet fungerar säger inte så mycket eftersom det har inbyggd AF-motor. Det kan alltså vara AF-kopplingen i din kamera som är paj. Kolla hur den lilla "skruvmejseln" som sitter i bajonetten ser ut. Det är den som roterar och driver AF-mekanismen i objektivet. Det kan förstås vara något inne i objektivet som är trasigt också.

Tillägg: Om omkopplaren på kameran (den lilla spaken nedanför bajonetten) är glapp eller trasig så kan det nog bli som du beskriver. Man kan också tänka sig att någon försökt att med våld fokusera manuellt när kameran varit ställd till AF, och därmed förstörd överföringen eller något i mekanismen i kameran.

Jag har kollat på det som jag tror du menar med "skruvmejseln". Den sticker ut och åker in när jag håller inne knappen som jag skall hålla in när jag sätter fast objektivet, men den verkar lite glapp och sladdrig.

De andra två förslagen tror jag inte är felorsaken. Om det är "skruv-
mejseln" borde det väl inte vara alltför kostsamt att fixa - hoppas jag....

ANNONS
Götaplatsens Foto