Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med Reflecta scanner vid scanning av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Emma90

Ny medlem
Jag har en "reflecta" scanner (xScan). Jag har dessutom följande två program installerade som jag tänkte använda; Picasa 3 och Photo Impression 6.

När jag ska använda scannern för att scanna in diabilder får jag dock följande felmeddelande;
"Can not find camera. Please connect OmniVision SuperCAM!!"

Jag är ny användare av denna hemsida och detta forum och skulle mycket gärna vilja ha svar på hur jag får en "lösning" på ovan felmeddelande.

Mycket tacksam för snabbt svar.

Emma.

Hej

Eftersom ingen kunnigare har svarat ska jag göra ett försök att hjälpa till en liten smula.

Först, har du installerat något program som hör till scannern? Det borde följa med en CD med ett "drivprogram" och något bildbehandlingsprogram. Åtminstone drivprogrammet är nödvändigt för att datorn ska förstå att det är en scanner som är ansluten, och vad man kan göra med just den modellen.

Drivprogrammet har ofta en färdig funktion för scanning som det kan vara lämpligt att använda. Även om man använder något annat program för scanningen är det troligt att detta ändå använder det drivprogrammet.

Om man inte har något drivprogram installerat går det inte att scanna. Om man har CD:n med programmet måste man dessutom följa installationsanvisningen noga. Ofta handlar det om att man ska stoppa in CD:n i datorn innan man anslutit scannern, och sedan noga följa anvisningarna på skärmen.

Om jag förstått rätt om vilken modell du har så är det en rätt enkel apparat som ger rätt medelmåttiga resultat. Om du bara ska se vad som finns i gömmorna kan det vara tillräckligt. Men om det handlar om att scanna in värdefullt material ska du nog kolla resultaten noga innan du gör dig av med originalen. Om man scannar för att kunna skriva ut själv får man naturligtvis göra en provutskrift och se om man är nöjd.

Det går att hitta en hel del information om din scanner på Internet, speciellt på engelska. Det är bara att googla på. Ett exempel är:

http://www.filmscanner.info/en/ReflectaXScan.html

Jag vet inte hur vederhäftigt det är, men det är rätt omfattande. Här står också lite om installation av drivprogrammet.

Kolla allt detta, och rapportera om hur det går!

AndersLj

ANNONS
Götaplatsens Foto