Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Speedlite 420EX blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Vet inte om det är ett batteri- eller handhavandeproblem, men min nya blixt funkar inte riktigt som den ska.

Den funkar nu bara varannan gång typ eller ibland inte alls. Har testat båda lägena dvs den gröna pricken resp H-läget.

Lampa vid brännviddsvärdet på 50 mm blinkar ibland och det går inte ens att testa blixten. Lite vanskligt alltså eftersom blixten inte ens löser ut ibland. Inte ens FEL-mätningen eller vad det nu kallas när man trycker på *-knappen funkar i vissa lägen. Och ibland lirar den på som vanligt utan några som helst problem.

Kan det vara batterierna? Eller att den måste "ladda" inför nästa exponering. Har dock för mig att den inte ska ta så himla lång tid på sig.

Vad kan felet vara? Någon som vet?

Karin.
Jag vet inte men jag tycker dte låter som du har ett fel eftersom det dyker upp ibland och ibland inte.
Jag har oxå en 420EX och det som händer med dåliga batterier är att det tar lång tid men då är det hela tiden inte bara ibland.
Ett besök där du köpt blixten kan vara på sin plats.

Mvh
Benny

Det verkar vara batterierna för jag bytte o nu funkar allt perfekt. Förmodligen olika laddade batterier eller nåt.

Köp en GP PowerBank 3 inkl 4st R6 299 kr eller liknande på teknikmagasinet så ska du se att det blir lite fart på blixten, det gjorde jag till min 550EX, batterier räcker ingen större tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto