Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med uppladdningstid på studioblixtrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Camie

Medlem
Hej!

Ett problem dök upp i samband med att jag började köra mina studioblixtar med synkkabel i en blixtskoadapter på min Eos 350D (använde min inbyggda blixt på minolta dimage 7i förut för att fyra av studioblixtrarna).

Mina blixtar (2 st 300w, Interfit colorflash 300i) som har funkat hur bra som helst till min förra kamera med en uppladdningstid under 3 sek...tog nu huuur lång tid som helst att ladda om. Fick vänta ca 40 sek innan jag kunde avfyra ny blixt. Vad kan det bero på?

Blixrarna har en liten indikator som visar när de är rdo att fyras av, och de visade att eter 3 sek var det ok att ta nästa bild, men icke. Blixtrarna var inte redo.

Är det bara ett sammanträffande att de blev så sega med nya kameran inkopplad? Kan det bero på synklsladden eller kan blixtrarna börja ta slut? Någon som har någon idé?

Utan att ha någon närmare kännedom om din utrustning tycker jag det låter som någon form av glappkontakt.

Blixten vet ju inte om vad det är för utrustning som sitter kopplad till dess synkuttag. Det enda som gäller är att när de två polerna på synkuttaget kortsluts bränner den av blixten.

Eftersom blixtens indikator visar att den är laddad för urladdning efter tre sekunder skulle jag därför tro att det är antingen adaptern mot blixtskon eller synksladd mot adapter som det sker glapp i.

Jag har själv haft glapp i min utrustning och det var ett himlans jagande innan man fann var det satt. När jag väl lödde kabeln på plats funkar det klockrent.

Hoppas du hittar felet.

Hej!

Vill bara meddela att jag bytte sladden mellan blixtskoadaptern och blixten till en ny, och nu fungerar det! Så tack för tipsen!

/ Camilla

ANNONS
Götaplatsens Foto