Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PROBLEM:Tanka NEF från D70

Produkter
(logga in för att koppla)

SH-101

Aktiv medlem
Hej

Har just köpt en D70. Än så länge har jag bara testat att fota stora JPG-filer.

Nu tänkte jag testa lite NEF.

Problemet är att jag inte får över filerna till datorn via USB.

Klickar jag direkt på "D70" under "cameras and scanners" så ser jag bara JPG-filerna SAMT de 4 rawfiler som jag tagit - fast de är 0kb stora och kallar sig själva för .BMP (bitmap således)

De går inte att kopiera (inte så konstigt om datorn tror att de är 0kb)

Har försökt med nikon transfer (i nikon view)
Den säger att jag inte har något minneskort i kameran.

Har provat med Capture 4.1 - där hittar jag inget att flytta över med. (Använder man Nikon View->Transfer där med kanske? eller så är demon "kripplad")

Någon som har haft samma problem.

Jag har ingen kortläsare och är inte sugen på att skaffa en USB-pryl till heller för den delen.

Har även provat Photoshop Album 2 (min gamla standardöverförare - dock har jag stängt av att den ska gå igång automatiskt nu när jag kör igång en kamera via USB) - det förvånar mig inte att den inte fungerar dock.

Hjäälp!

Förmodad lösning

Hittade detta nu efter mycket letande på nikon support. Får testa när jag kommer hem.

Dock kör jag XP - men det borde ju lösa sig om jag får upp minneskortet som en "mass storage" istället för kamera. Då är det väl filer som vilka filer som helst.

Från supportsidan:

Users of Windows 98SE, Windows ME,Windows 2000 and Mac OS 9.x may experience problems trying to download images from the Nikon D70 using Nikon View. Initial shipments of the D70 have the USB option in the "Set up" menu set to PTP- Picture Transfer Protocol. PTP is only compatible for downloading images with Windows XP and Mac OS X.

To solve this issue please set the USB menu option to Mass Storage and then connect the camera to the computer. Nikon apologise for any inconvenience this may have caused, later shipments will not be affected.

Ah - så bra med sökfunktionen i forum!

Jag fick tillbaka min kamera från service, med USB option till PTP och NEF-filer försvunna. Ändring till Masslagring löste problemet.

Inte heller mitt WindowsXP klarade av PTP.

ANNONS
Götaplatsens Foto