Annons

Produkter för SENSORRENGÖRING

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Har efter mycket läsande här på FS i olika forum och trådar (tack alla underbara människor som sitter och delger sina medmänniskor tips och annat viktigt och oviktigt) och har nu bestämt mig för att själv prova på att rengöra min kamerasensor...

Så till min fråga: Var köper ni era produkter? Vad köper ni? och Hur längre räcker de?

De kit man hittar på nätet varierar mycket i pris och är man förstagångsförsökare vet man till slut inte vad man ska välja... De är ju dessutom rätt så dyra (över 500:- på cyberphoto)... Nåja billigare än att lämna in men ändå kostsamma...

Så massor av tips vill jag ha på vilka grejjor du köpt och framför allt vartifrån!

Hmmm...

68 visningar och inte ett enda inlägg...

Kom igen nu då!

Var har du köpt dina grejer?

Hej!

Jag har köpt Sensor SWABS och Eclipse vätska (metanol) från YFO och det fungerade bra.
Dock tycker jag det oftast är onödigt med vätska så jag inhandlade VisibleDust borste.
Kolla in www.visibledust.com, de har allt man behöver.
Dessa borstar behöver laddas genom luft så att de blir statiska, men det finns ett tillbehör för det också. Se Scandinavian Photo.

/Benny

Köpte mitt Econo 1.6x Kit (Visibledust) från B&H i New York, billigt och bra.

kent.

* Revaxör (blåstuta). Apoteket. 26:-
* 15 mm nylonpensel. Närmaste varuhus. 15:-

100% budget men 99,9% rent!

Tackar för många bra tips...

Det blir nog en tur både till Apoteket och en beställning från Yfo tror jag...

Jag har ett par fläckar jag inte får bort, men när de väl är borta kan man ju lättare hålla rent genom att bara blåsa...

Mio L. skrev:
Tackar för många bra tips...

Det blir nog en tur både till Apoteket och en beställning från Yfo tror jag...

Jag har ett par fläckar jag inte får bort, men när de väl är borta kan man ju lättare hålla rent genom att bara blåsa...

I andra trådar kan du läsa att risken är stor att blåsbälgen blåser in damm i kameran och sedan har du dammet på sensorn/filtret igen.
En del blåser när slutaren är stängd istället för direkt på sensorn/filtret och på så sätt kanske undviker att dammet åker in i kameran, men att det kanske förebygger att damm kommer in till filtret/sensorn.
Tänk också på att blåsbälgen tar omgivande luft..
Det går ju att filtrera med påhittighet.

Det finns även dammsugare att köpa:
http://www.scandinavianphoto.se/?909610

Isopropanol från apoteket är det en del som använder och fungerar säkert bra, men det torkar inte alls lika snabbt som Eclipse/metanol och det finns risk för synliga ränder på filtret/sensorn.
Metanol dunstar omdelbart, men kan ge upphov till att dra till sig MER damm..!
I ditt fall skulle jag ändå testa med Sensor SWABS och Eclipse.

Här är en del att läsa om olika metoder:
http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

Här kan du läsa en liten guide från VisibleDust:
http://www.visibledust.com/technology.php?TCID=8

För min del så blåser jag ibland när slutaren är stängd vid byte av optik.
Jag använder VisibleDust borste på filtret/sensorn.

Vid alltför svåra fläckar skulle jag nog lämna in kameran till Kamerateknik i Malmö för rengörning. De är billiga och insatta i rengörningen.
Skicka ett mejl till Lasse Dahlberg där och ställ frågor till honom!
[email protected]

M.v.h: Benny

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto