Annons

Produktfotografering och kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag funderar på att byta ut min Nikon Coolpix 5700 mot nått annat i digitalväg... undrar nu vad jag skall välja.

Ändamål: produktfotografering av små objekt (typ ringar mm) till saker som är i storlek av ett skrivbord.

Prislappen spelar en viss roll... jag har inte råd med någon H1:a med digitalt bakstycke ;-)

Är Canon EOS 300D ett alternativ? Prislappen verkar bra, men det är ju inte allt.
Någon som har erfarenhet av Kodak DCS Pro slr?

Tack på förhand!
/Nicklas

Jo, båda kamerorna bör fungera. Viktigt att kunna komma nära opch långt ifrån med tanke på objetens fysiska dimensioner så att säga. Manuella inställningsmöjligheter är ett baskrav. Du ska kunna ställa bländare och slutartid efter behag. FÖr fotografering i kontrollerade miljöer och in synnerhet av små objekt på nära håll ger kortare skärpedjup, vilket kan ökas på med en kamera med en liten sensor.

Sedan är frågan till vad du ska bilderna. Om de ska användas på websidor som 600x400 pixlar eller om det ska skapas färgilder i 60x40 cm eller tryckas på ett uppslag i en bok?

I det första fallet fungerar valfri kamera med valfri upplösning. I det andra fallet krävs det lite mer upplösning, men mindre än vad vi allmänhet har fått för oss.

Är det inte mer rörigt nu så säg?

Är en DSLR verkligen bästa valet för den här sortens foto? En fotograf i Pro Digital forumet på dpreview nämnde att han föredrog en digitalkompakt för just produktfoto pga att man då ofta vill ha hela motivet skarpt och för att digitalkompakter ger större skärpedjup än DSLRer (för motsvarande bildutsnitt).

För att få samma skärpedjup som en digitalkompakt har på bländare 8 kan du behöva blända ner till 40 med en DSLR. Alla objektiv klarar inte av de bländartalen och även de som gör det levererar väl inte heller sin bästa kvalitet vid det bländartalet.

<a href="http://www.dansdata.com/phototute.htm">Här</a> är en länk till en guide till produktfotografering; författaren delar med sig av egna erfarenheter, väger kameratyper mot varandra, ger tips om alla steg från belysning (inte lätt!) och studio till redigering i Photoshop.

Min åsikt efter att ha provat kompaktdigital och DSLR är:
1) Kompaktdigitalen har sämre exponeringskontrol. Att fota mörka eller väldigt ljusa objekt är nästan omöjligt utan total exponeringskontrol.
2) DSLR är skarpare på alla bländare
3) Kompaktdigitalen har bättre skärpedjup. Man bör köra minsta bländare hela tiden och en DSLR klarar "bara" 22-32 nånting medans kompaktdigitalen klarar typ hela 40.

De två kamerorna som uppfyller mina krav är Nikon D70 och Canon 300D, jag köpte en D70 pga lite bättre prestanda ock snabbheten, 300D är aningen billigare.

Hur f..n kan man säga att man föredrar en kompaktkamera om man ska plåta produkter??? det fattar jag inte..

Kompaktkameran har en till ytan mindre CCD, glöm megapixlarna för ett ögonblick. Mindre CCD ger större skärpedjup vilket är precis vad man vill ha vid produktfotografering.

Med digitalkompakt avser jag förstås de nya 8 Mpixel kamerorna. Jag tycker inte det är konstigt att folk gillar dessa för just produktfoto, med tanke på skärpedjupsegenskaperna hos den lilla sensor och att de matchar (och till och med bräcker) DSLRer på vissa områden.

Dpreview visar [1] t.ex. att Canon's Powershot Pro 1, Sony F828 och Olympus 8080 ger bättre detaljupplösning än Canon 300D på bländare 9 med Canons 50mm f1.4 lins. Jag tycker därför det är troligt att digitalkompakterna ger ett mycket skarpare resultat på bländare 8 än vad DSLR-objektiven klarar av på bländare 32+ (vilket den testade linsen för övrigt inte gör, den går max upp till 22).

Även om skärpeskillnaderna snarast är akademiska är det lätt att förstå varför folk inte slänger iväg dubbla pengarna på en DSLR med nödvändiga linser när de får skarpare resultat med en digitalkompakt.

[1] http://www.dpreview.com/reviews/canonpro1/page19.asp

.. kan kanske vara trevligt att kunna lägga / bestämma skärpedjupet själv kanske,, men vad vet jag..

ANNONS
Götaplatsens Foto