Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Program för att utöka dynamiskt omfång på digitalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
http://www.multimediaphoto.com/photomatix/index.html

Ett program där man i programmet tar en under och en överexponerad kopia av JPG eller TIFF och kombinerar.

Har inte provat den än, men exemplen ser tilltalande ut!

Har man tex C1LE till Canon och kör +EV på en av bilderna och normal på den andra sägs det ge bra output.
Detta är ju enklare än att mickla med lager o sudda i PS antar jag!

Kul med dina regelbundet nerramlandes tips!

Jag laddade hem programmet och tittade lite på det. Håller med om att det ser bra ut, problemet är bara att det är en funktion man vill ha just i råfilskonverteringsprogrammet.

Photomatix är dock bra för den som fotar JPEG (flera exponeringar på stativ) och sedan inte vill bry sig om själva mekandet!

Det behöver för övrigt inte vara särskilt krångligt i Photoshop. Select->Color Range, lite fjäder och på med mask på ena bilden och det hela flyter på rätt bra.

Hej

Provar för fullt nu.
Nja....
JAg konverterar råfilen två ggr, en med +1.5ev o en som det skall. Verkar som om Adam M:s metod med två lager i PS med blending är bättre.
Mna tappar all kontrast i detta programmet.

Roine

Jo, det är helt korrekt att kontrasten tappas. Då blir nämligen skarvarna mellan de två bilderna mycket bättre. Men om du testar metoden "enhanced" behålls mer av ursprungskontrasten (åtminstone vid mitt snabba test med två bilder).

Dock - när det gäller att meka ihop ett antal olika exponeringar tror jag det här programmet kan göra bra grejer. Det skulle bli rätt omständigt i Photshop.

ANNONS
Götaplatsens Foto