Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joper08

Medlem
Tjenare!
Jag har precis fått tag på en Hp scanjet 3970 scanner. Tror den är rätt gammal och eftersom jag inte gav mer än en 50lapp för den så har jag inte så stora förväntningar.

Den kan scanna negativ vilket jag har provat utan något vidare resultat, har dock bara färgnegativ hemma så jag får inte till färgerna för fem öre, fattar inte heller hur man får dom till svartvitt i t.ex. GIMP?

Men till min egentliga fråga: Jag vet att lite dyrare scanners brukar ha ett smidigt program som automatiskt rensar bort lite damm osv. Finns det något liknande att få tag på som man kan använda till vilken scanner som helst?

Mvh
Johan Persson

Verkar vara ett riktigt fint program, har dock inte tänkt lägga ut dom summorna :)

Ett "dammfilter" från nått gratis program duger nog för mig!

Tyvärr verkar deras nerladdningslänk blivit föråldrad. Men jag letar vidare :)

Tänkte om ni kunde svara på en fråga:

När jag scannar vanliga färgfoton och gör till svartvit blir resultatet godkänt från min gamla yashica minister kamera:

När jag däremot scannar negativen lyckas jag inte alls:

Eller visst, det ser ju schysst ut men om jag vill ha en vanlig svartvit bild bara?

Är lite orolig hur jag ska kunna med ett någorlunda resultat scanna in mina svartvita negativ sen :)

Här är fungerande nedladdningslänkar.

Dust and scratch removal För Windows

Dust and scratch removal För Mac

Mvh Stefan/ stockholmviews.com

Tyvärr verkar deras nerladdningslänk blivit föråldrad. Men jag letar vidare :)

Tänkte om ni kunde svara på en fråga:

När jag scannar vanliga färgfoton och gör till svartvit blir resultatet godkänt från min gamla yashica minister kamera:

När jag däremot scannar negativen lyckas jag inte alls:

Eller visst, det ser ju schysst ut men om jag vill ha en vanlig svartvit bild bara?

Är lite orolig hur jag ska kunna med ett någorlunda resultat scanna in mina svartvita negativ sen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto