Annons

Projektarbete Foto/bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hejsan!

Är i full färd att välja projektarbete inför tredje året på Medieprogrammet, och känner mig rättså säker på att ja vill göra något arbete med fotografering i fokus. Dock är ja också rättså bilintreserad, och skulle på nått sätt vilja kombinera detta med fotograferingen. En idé är självklart också att komplettera bilderna med text och repotage.

Är det någon som har lite tips på vad man kan göra för arbete med bilar som liksom visas genom fotografier? Behöver också ha nån form av medie o visa fram arbetet i, t.ex som bok eller hemsida(hälst inte hemsida, de va messt bara ett exempel).

Arbetet ska hälst vara ganska så stort, då ja sattsar på minst VG. Tänker så de knakar här hemma, och kan inte komma på något realistiskt. En idé var att dokumentera hela eller delar av Carrera Cup Scandinavia, men de faller nog inte så bra in på katogorin "realistiskt" ;)

Tackar på förhand! =)
 

Hildingsson

Aktiv medlem
Personligen skulle det vara kul om det var om Jänkebilar och dess historia och betydelse i dagens samhälle.

men det e ju jag som tycker så ;)
 

sespalan

Aktiv medlem
Något som jag tänker på direkt är bilmärket Saab som är ganska aktuellt.

Det håller ju på att gå i konkurs och en dokumentär om saabs historia hade inte varit helt fel kanske?

Visst finns det fler (svenska)bilmärken som har dött ut men saab är väl det aktuellaste. Fast helt utdött är det ju inte än men du förstår poängen!
 

Ludix

Aktiv medlem
tack för svaren..

Vi har nog kommit på vad vi ska göra nu, blir nog att vi ska försöka åka runt lite o plåta på lite tävlingar o mässor o på så sätt dokumentera bilåret som hinner gå under projektarbetet..tror de kan bli rätt kul. Göra lite intervjuer med bilfirmor osv..

Vi har dock inte kommit på riktigt var vi ska visa fram arbetet =/. De ska liksom inte vara 20 A4 sidor text o bilder, ihophäftade 5 minuter innan vi ska lämna in. Något vi kan jobba med vid sidan om plåtandet, och på så sätt få händelserna som sker i kronologisk ordning. Vi har funderat på en bok, än så länge lite fantasilöst kallad "Bilåren 2009/2010". Inte riktig säkra om de e en bra idé bara, kanske kan va svårt o göra om vi vill ha den tryckt o grejer.

Vi behöver ett bra Medie alltså. De ska givetvis passa så att det är bilderna som kommer i fokus, lite hårda krav kanske, känns lite luddigt hitintils.
 

Norde

Medlem
Nu har ni kanske valt ämnet ni skulle inrikta er på men tänkte komma med ett förslag ändå.

Hade jag gjort detta arbete skulle jag ha valt att fokusera på raggar-kulturen. Ta kontakt med en jänkarklubb på din ort och höra om det finns någon som kan tänka sig att bli följd av dig som fotograf för att dokumentera deras liv och kultur. Ännu bättre är det ju nu när våren har kommit och allt fler börjar plocka ut sina klenoder till bilar och träffas på kvällarna på stan.

Sen skulle jag ta kontakt med ett museum eller ett cafe för att få hänga bilderna där. Som här hemma har vi ett "nostalgifik" som är inrett som lite äldre där det brukar vara fotoutställningar.

Lycka till iaf!
 
ANNONS