Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Quantum Calcu-Light XP
- Trådstartare aleklint
- Start datum
igsell
Aktiv medlem
Har en sådan och är rätt nöjd med den.
Kan i och för sig inte jämföra den med någon annan då det är min första och enda ljusmätare.
Manual finns på nätet: http://www.qtm.com/home/manuals/p10.htm
Om jag minns rätt så betalade jag strax över 500kr för den (beg i bra skick).
Kan i och för sig inte jämföra den med någon annan då det är min första och enda ljusmätare.
Manual finns på nätet: http://www.qtm.com/home/manuals/p10.htm
Om jag minns rätt så betalade jag strax över 500kr för den (beg i bra skick).
acke
Avslutat medlemskap
Jag har en Calcu-Flash vilket är en snarlik variant med blixtljusmätning. Den funkar bra.
Quantummätarna mäter i tredjedels steg, vilket räcker långt. XP-modellen är den allra ljuskänsligaste, den är specad ner till EV-7 eller något liknande. Alltså betydligt mer ljuskänslig än de flesta mätare som är inbyggda i kamerahus. Bra för t.ex. nattfoto.
Något som kan upplevas som en nackdel är att mätaren inte är direktvisande. Man får ett siffervärde som överförs till bländare+tid via en skala. Alltså inte lika snabbjobbat som med en direktvisande mätare.
En fördel med Quantummätarna är att de är ovanligt stryktåliga. Inga ömtåliga LCD-fönster som kan gå sönder.
Quantummätarna mäter i tredjedels steg, vilket räcker långt. XP-modellen är den allra ljuskänsligaste, den är specad ner till EV-7 eller något liknande. Alltså betydligt mer ljuskänslig än de flesta mätare som är inbyggda i kamerahus. Bra för t.ex. nattfoto.
Något som kan upplevas som en nackdel är att mätaren inte är direktvisande. Man får ett siffervärde som överförs till bländare+tid via en skala. Alltså inte lika snabbjobbat som med en direktvisande mätare.
En fördel med Quantummätarna är att de är ovanligt stryktåliga. Inga ömtåliga LCD-fönster som kan gå sönder.
Senast ändrad: