Annons

Ränder vid scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Hej!
Jag har scannat ett antal diabilder med min Nikon Coolscan II, köpt begagnad. Upptäckte dock att det i de mörkaste partierna blir vaga ränder. :(

HUR bär man sig åt för att komma till rätta med detta? Är det ett FEL, kan man synka scannern på något vis, eller hur bär man sig åt?

Bifogar en bild (hoppas jag!) så kanske ni ser vad jag menar... Tacksam för hjälp! // Ellen

Bilagor

• solrosor 1 3.jpg
    solrosor 1 3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 222
Attans också, eller?

Märker att ränderna inte syns så mycket i den här låga upplösningen, vilket iofs är bra. Men jag vill ha ordning på detta för att kunna göra stora fotokopior från mina diabilder. Några förslag?

Jo då, Jag ser ränder, Det är nästan som om scannern inte läser hela bilden på ett kör.

Jag vet dock inte vad detta kan vara.

Hej igen!

Tack för tankar och idéer. Jag har nu ringt till Nikon och pratat med en supportkille (Lasse Pettersson) som var duktig på scanners.
Det verkar tyvärr som om min scanner (coolscan II från 1994-95) helt enkelt tillhör en äldre generation som har problem att lysa igenom täta dior. Han kallade det bandningsbrus.

Nyare scanners (LS 2000 och framåt) har några funktioner för att gå runt problemet: Analog gain - lyser starkare för att orka igenom och ta upp information, och det andra var multi-sambla-scan - scannar fler gånger för att fånga upp all information.

Det verkar helt enkelt som om jag får dras med detta i de fall jag har täta dior, antingen får jag lägga om fotostil eller så får jag skaffa en annan scanner framöver... :) Tills vidare får jag nog skicka in diorna för att få snygga kopior i de fall jag har svarta fält på bilderna!

Tack för tankarna, och har någon några bra idéer on hur man tar sig runt problemet TROTS att scannern är gammal blir jag glad!

Kramar / Ellen

ANNONS
Götaplatsens Foto