Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt gråtoner - Justera gamma

Produkter
(logga in för att koppla)
Min skärm är kalibrerad med hårdvarukalibrator och den stämmer med webbsidan, men om den stämmer med Win7:s verktyg vet jag inte. Om du på allvar vill kalibrera/profilera din skärm så är det också en hårdvarukalibrator som gäller.

Ok, då kanske det är webbsidan man ska gå efter!

Jag vet inte om min skärm är så bra anpassad för bildvisning. Det kanske då är meningslöst att köpa en hårdvarukalibrator?

Hur fungerar en hårdvarukalibrator? Är det något som alltid är kopplat till skärmen eller använder man den bara en gång och ställer in allt rätt? Och hur kopplar man den?

Ok, då kanske det är webbsidan man ska gå efter!

Jag vet inte om min skärm är så bra anpassad för bildvisning. Det kanske då är meningslöst att köpa en hårdvarukalibrator?

Hur fungerar en hårdvarukalibrator? Är det något som alltid är kopplat till skärmen eller använder man den bara en gång och ställer in allt rätt? Och hur kopplar man den?

Jag skulle nästan säga att ju sämre ens skärm är, destor mera nytta har man av en kalibrator.

Som regel en liten USB-grunka som man hänger framför skärmen, vissa av dem kan även kompensera för omgivande ljus, och måste ju då vara konstant inkopplade.

Man bör kalibrera regelbundet, men kanske inte lika ofta som varje vecka som min föreslår.

En lite mer exakt gammainställning (om du inte vill köpa en puck) finns här:

(tänk på att de MÅSTE ses i 100% för att fungera)

Bilagor

• Gammatests.zip
    45.8 KB · Visningar: 87
Tackar!

Men hur fungerar bilderna?

Får överväga ett inköp av kalibrator. Antar att det är något man kan få användning av i många år. Vet dock inte riktigt vad man ska kolla på. Har sett att det finns från 1000kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto