Annons

"rätta till" Hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag har börjat sätta mig in i denna djungel med hudtoner efter att jag insett att mina porträttbilder allt som oftast är väldigt ljusa och bleka i hudtonerna. Däremot har jag ett rejält handikapp på området eftersom jag har defekt färgseende. Det innebär att jag nästan uteslutande får förlita mig på färgvärdena istället för att bara se färgsticken i bilden.

Jag blir däremot inte klok på guiderna och tipsen på nätet! Jag har testat konverteringen till CMYK och läst att värdet för gul alltid ska ligga några procent över värdet för magenta men när jag ändrar detta i photoshop ser det ut som "hej kom och hjälp mig".

En exempelbild är på min systerdotter som är väldigt ljus i hyn men som jag skulle vilja ge mer färg på. Är det jag som har hanterat fotograferandet dåligt för att få henne så färglös? Det enda jag hittills gjort med den här bilden i photoshop är autokontrast och autonivåer. Efter några färgprover är magentavärdet över det gula och jag lyckas inte få till det bra. När jag sedan skriver ut bilden blir det faktiskt ännu värre. Det är nästan som att spöket Laban har krupit under skinnet på henne...

Hur ser den ut i era ögon, ni som inte har defekt färgseende? Ni som har tid får gärna göra några tester och visa vad ni lyckats med och jag tar mer än gärna emot tips och råd!

Mvh
Petri

länken till en mer högupplöst bild har ni här:
http://matalamaa.smugmug.com/Private/Summer-2010/12731600_wooyC#924037142_psRPQ-A-LB

Bilagor

• 924037142_nellinda-100509-.jpg
    924037142_nellinda-100509-.jpg
    15.1 KB · Visningar: 1,209
Färgerna ser OK ut tycker jag, ett lättare överexponering är väl största felet. Du har väl kört med upplättningsblixt? Tycker mig ser blixtblänk i ögonen.

Här har jag använt verktyget kurvor och satt svart/grå/vit-punkterna och sänkt kurvan ytterligare en aning.

hälsningar
Hans

Bilagor

• niece.jpg
    niece.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,128
Du behöver inte göra så mycket med mättnaden , däremot så är ansiktet för ljust, detta kan du justera med en negativ kurva eller i nivåer

exempel negativ kurva på din bild. bild 1

sedan så mäter jag hudtonerna och ser efter hur de ligger mot en vedertagen cmyk profil skulle bilden tryckas så innehåller din bild lite för mycket magenta, jag justerar bilden med nyans och mätnad så bildens hudtoner innehåller något mer gult och ser till att detta värde gärna överskrider magenta vid ny kontroll med cmyk profilen. bild 2
Jag korrigerar även med färgbalansen lågdager och kontrollerar hudtonerna genom att mäta dess, bilden kan jag sedan korrigera lågdager, mellantoner , högdager var för sig . bild 3

Resultatet för utskrift eller tryck blir så här efter några korrigeringar bild 4
Efter korrigeringarna kan man finlira med en s-formad kontrastkurva bild 5

Bilagor

• neg-kurva.jpg
    neg-kurva.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,117
  • hudtoner.jpg
    hudtoner.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,109
  • färgbalans.jpg
    färgbalans.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,102
  • 924037142_psRPQ-L.jpg
    924037142_psRPQ-L.jpg
    28 KB · Visningar: 1,104
  • Bild-9.jpg
    Bild-9.jpg
    30 KB · Visningar: 1,091
Senast ändrad:
Tusen tack!

Det stämmer att jag kört upplättningsblixt vilket förmodligen gett överexponeringen i ansiktet. Det gäller alltså som grund att dra ner lite på blixtstyrkan. Jag fotograferar alltid med RAW och oftast även med en vitbalanseringskort till hjälp men det blir ändå ibland något ljust. Är det något särskilt att tänka på i RAW-hanteringen innan jag går in i photoshop för uppskärpning och nivåkontroller?

http://www.rawworkflow.com/whibal/

Hur brukar ni slutligen spara era bilder efter arbetet med CMYK? Konverterar ni det till Adobe RGB eller sRGB?

Ska genast skriva ut en ny bild med din guide Mikael!

Mvh
Petri

Tusen tack!

Det stämmer att jag kört upplättningsblixt vilket förmodligen gett överexponeringen i ansiktet. Det gäller alltså som grund att dra ner lite på blixtstyrkan. Jag fotograferar alltid med RAW och oftast även med en vitbalanseringskort till hjälp men det blir ändå ibland något ljust. Är det något särskilt att tänka på i RAW-hanteringen innan jag går in i photoshop för uppskärpning och nivåkontroller?

http://www.rawworkflow.com/whibal/

Hur brukar ni slutligen spara era bilder efter arbetet med CMYK? Konverterar ni det till Adobe RGB eller sRGB?

Ska genast skriva ut en ny bild med din guide Mikael!

Mvh
Petri

Att läsa CMYK värden tycker jag underlättar i stor grad. Emellertid behöver du inte konvertera bilden till CMYK för att läsa värdena. Ta fram paletten "info", där visas värdena i CMYK även om bilden ligger kvar i RGB. Cmyk-värdena som visas där baseras på de färginställningar du har gjort (eller inte gjort) i PS.

CMYK har en betydligt mindre färgrymd än RGB och det är ju synd att kasta bort det genom att konvertera bilden. Vid utskrift kommer förvisso alltid bilden att konverteras till CMYK på ett eller annat sätt, men det är ju bra att behålla RGB-bilden intakt.

Generellt kan man säga att bilder som ska visas på skärm bör ligga i sRGB, medan bilder som ska printas/tryckas kan ligga i Adobe RGB.

Senast ändrad:
Super! upptäckte att man inte behövde göra konverteringen nu när jag arbeta med bilden igen.

Jag lagrar mina bilder på en amerikansk sida som heter www.smugmug.com. När jag laddar upp mina bilder där konverteras de automatiskt till sRGB från Adobe RGB för att de ska se bättre ut på internet. De har en hjälpsida där man kan läsa en hel del om färger etc. De har även med en jämfrelse mellan sRGB och AdobeRGB:

http://www.smugmug.com/help/srgb-versus-adobe-rgb-1998

Hur fungerar det i praktiken om jag nu vill ta hem bilder men fortfarande ha kvar informationen som AdobeRGB har utöver sRGB. Är informationen borta efter deras konvertering eller kan photoshop ta tillbaka den vid en konvertering tillbaka till AdobeRGB?

Nästa fråga blir ju givetvis om jag som glad "halv"amatör har nytta av informationen som AdobeRGB ger eller kan jag nöja mig med sRGB? Jag skriver ut mina bilder på en Canon BJ i9950 hemma eller vid större bilder hos Crimson.

Har ni några andra trevliga tips att komma med vid färghantering?

Mvh
Petri

Super! upptäckte att man inte behövde göra konverteringen nu när jag arbeta med bilden igen.

Jag lagrar mina bilder på en amerikansk sida som heter www.smugmug.com. När jag laddar upp mina bilder där konverteras de automatiskt till sRGB från Adobe RGB för att de ska se bättre ut på internet. De har en hjälpsida där man kan läsa en hel del om färger etc. De har även med en jämfrelse mellan sRGB och AdobeRGB:

http://www.smugmug.com/help/srgb-versus-adobe-rgb-1998

Hur fungerar det i praktiken om jag nu vill ta hem bilder men fortfarande ha kvar informationen som AdobeRGB har utöver sRGB. Är informationen borta efter deras konvertering eller kan photoshop ta tillbaka den vid en konvertering tillbaka till AdobeRGB?

Nästa fråga blir ju givetvis om jag som glad "halv"amatör har nytta av informationen som AdobeRGB ger eller kan jag nöja mig med sRGB? Jag skriver ut mina bilder på en Canon BJ i9950 hemma eller vid större bilder hos Crimson.

Har ni några andra trevliga tips att komma med vid färghantering?

Mvh
Petri

Färghantering över huvud taget är ett jätteämne. Finns kilometervis med trådar i ämnet här på Fotosidan.
Konvertering fram och tillbaka är kanske inte det bästa. Om du har en bild med starka, rena färger i Adobe RGB och konverterar till sRGB (eller ännu värre CMYK) kommer du att se att vissa färger "dör" lite. Du får tyvärr inte tillbaka dem automatiskt bara genom att konvertera tillbaka till A-RGB. De färgerna som inte ryms kapas helt enkelt bort. I vissa bilder märks skillnaden knappt alls.

Färghantering över huvud taget är ett jätteämne. Finns kilometervis med trådar i ämnet här på Fotosidan.
Konvertering fram och tillbaka är kanske inte det bästa. Om du har en bild med starka, rena färger i Adobe RGB och konverterar till sRGB (eller ännu värre CMYK) kommer du att se att vissa färger "dör" lite. Du får tyvärr inte tillbaka dem automatiskt bara genom att konvertera tillbaka till A-RGB. De färgerna som inte ryms kapas helt enkelt bort. I vissa bilder märks skillnaden knappt alls.

Det låter logiskt. Jäkla surt med denna djungel av färgrymder när man inte har tid att sätta sig in i det helt och hållet.

Själv känner jag att det är hudtonerna som är mest känsliga för utskrift. Då kommer den bleka nordbon i en inte till nytta heller... Kameran får jobbigt med det dynamiska omfånget när man som ett spöke står bland mörka detaljer...

I mina ögon försvinner det "vita" när jag korrigerar med färgbalansen. Det blir lätt "gräddigt" över det hela. Och samtidigt försvinner det blå ögonen som annars lyser då bilden är något ljusare. Jag tycker det är svårt med balansen.

du får helt enkelt träna lite (man blir aldrig fullärd)
en annan sak med din fina bild, beskär den lite så får du mer intensitet/närhet

Bilagor

• flicka.jpg
    flicka.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,011
  • flicka2.jpg
    flicka2.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,013
Senast ändrad:
Det låter logiskt. Jäkla surt med denna djungel av färgrymder när man inte har tid att sätta sig in i det helt och hållet.

Själv känner jag att det är hudtonerna som är mest känsliga för utskrift. Då kommer den bleka nordbon i en inte till nytta heller... Kameran får jobbigt med det dynamiska omfånget när man som ett spöke står bland mörka detaljer...

I mina ögon försvinner det "vita" när jag korrigerar med färgbalansen. Det blir lätt "gräddigt" över det hela. Och samtidigt försvinner det blå ögonen som annars lyser då bilden är något ljusare. Jag tycker det är svårt med balansen.

Tycker också att din bild är fin. Ibland är det befriande med nordiska, svala hudtoner som kontrast till alla perfekta solbrännor man ser i annonspressen t. ex. Ang färgbalans i PS kan det löna sig att välja högdagerläget. På så vis kan man rädda kontrasten och slippa det där "gräddiga" platta utseendet. Om man t.ex vill ha en varmare bild räcker det sällan med att dra reglaget mot gult, man behöver oftast dra år rött också. Samma sak om man vill ha en kallare bild, fast tvärtom.

.../snip/... I mina ögon försvinner det "vita" när jag korrigerar med färgbalansen. Det blir lätt "gräddigt" över det hela. Och samtidigt försvinner det blå ögonen som annars lyser då bilden är något ljusare. Jag tycker det är svårt med balansen.

-Vilket inte är så konstigt. Vitbalansen (och färgbalanskontrollen i PS, låg/mellan/högdager) bestämmer inte över färgerna, den bestämmer över vad (vilken kombination av värden i råfilen) som ska bli neutralt grått i resultatet. Att ha perfekt vitbalans betyder inte att färgerna blir rätt med automatik - långt därifrån.

Det GÅR naturligtvis att vitbalansera så att hudtonerna blir "rätt", men då kommer inga neutrala färger (grå) vara neutrala längre.... Och alla andra färger kommer också vrida sig en bit, ofta klart synbart.

Mikael har redan nämnt det kanske viktigaste med själva fotoögonblicket, att vara noga med att inte överexponera (för mycket). Få kameror trivs riktigt bra med att pressas upp mot det "vita", sensorn börjar vid en viss punkt arbeta (mäta) riktigt olinjärt, och den gröna kanalen ligger i råfilen en dryg Ev över de andra två om du kör upplättningsblixt. När den slår i taket blir det som är kvar (röd+blå) ju magenta-aktigt.

Nästa sak att tänka på är att det alltid ser lite konstigt ut att ha ett blåaktigt direktblänk (ytorna i ansiktet som är riktade "rakt mot" kameran, och gulaktig färg "på sidorna", där det naturliga ljuset dominerar. Men detta är mest ett problem inomhus (glödlampsljus på 2700K).

Om du tittar lite närmre på bilden du länkade till så ser du att den slår över mer och mer mot magenta/blått ju närmre mot utblåst helvitt du kommer.

Beroende på vilken blixt du använder (den inbyggda?) kan ljustemperaturen på blixtljuset stiga upp mot 7500-8500K om blixten går på låg effekt (kort brinntid), så även utomhus kan detta vara ett problem. Oftast inte i solljus dock, då går blixten på fullt - och hamnar då nånstans runt 5500K...

Meka inte med efterarbete om du kan göra "rätt" från början. Det finns färgkorrigeringsfilter att montera på de flesta blixt-typer.

Nästa sak att tänka på är vilken kameraprofil du använder, detta gör hela skillnaden i framkallningen... Det kameran mäter går igenom ganska mycket behandling färgomvandling redan innan bilden dyker upp som "preview" i ditt raw-hanteringsprogram. Du skulle bli ganska förvånad om jag visade dig "orginalfärgerna" som A700 spottar ur sif... :)

Lite snabbt efter att ha tittat på de större bilderna hade jag nog provat att skriva ut den så här ungefär:

http://ezpicshare.com/images/portrt-1281115619.jpg

Den blev lite platt i de ljusaste delarna av blänken i ansiktet, men det är ju också 8-bit jpg-komprimeringens Akilleshäl, högdagrar. När du väl kommer för nära går det aldrig att hämta tillbaka igen.

Tusen tack återigen för era tips och att ni tog er tid att titta på bilden! Det är faktiskt skitjobbigt att komma till korta med färgerna. Särskilt när det är hudtoner det handlar om. En tröja som inte har riktigt rätt nyans gör ju ingenting jämfört med ett ansikte som har färgstick i sig.

Det vore intressant att verkligen se hur stor skillnaden är i era ögon jämfört med mina. Undrar när teknologin kommer såpass långt att det defekta färgseendet är ett minne blott. =)

Mvh
Petri

ANNONS
Götaplatsens Foto