Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda prickar på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Hejsan alla.
Jag var hemma och tog lite bilder på kompisens katt och när jag kommer hem och granskar bilderna på datorn ser jag att det finns två små röda prickar på alla bilder. Tänkte först att det kunde vara smuts på linsen på objektivet, men sen täntke jag att det ser faktiskt mer ut som statiskt lysande pixlar som man kan få på sin datormonitor (och nej det är inte min monitor som fått röda hund hehe).
Kan sensorn i kameran få så kallade "hot pixels"?
kameran är en 400D och objektivet som satt på var ett Canon 24-70/L.

Någon som vet vad felet är och hur man åtgärdar det?

Länk till en bild. Ena pricken sitter mitt i kattens högra pupill och andra pricken är lite ovan till vänster som kattens andra öga.

http://www.dvdforum.nu/\images\galleri\11\11029\011029Y1PGPCFIYJ6IHPRSTH9WRS3I.jpg

Ligger "felet" på exakt samma pixelläge så är det sensor eller möjligen minnesfel i kameran. jag minns inte hur det är med 400D, men normalt sätt så brukar det gå släcka "everbright" eller heta pixlar med korr fil direkt i kameran alternativt så gör du det i ditt RAW program. Högst troligt så får du leva med defekta pixlar, har de en gång blivit dåliga så brukar de fortsätta att vara det även om det givetvis händer att de självklagar sig...

Dock igen, det går leva med några ledsna pixlar och det är tämligen vanligt att man gör FFC för att jämna ut förstärkning och känslighetskofficienter för varje enskild pixel vid varje ISO inställning. Om 400D gör så eller inte vet jag inte då jag tyvärr inte har så mycket kunskap om den kameran, men däremot så är det en väldigt vanlig metod för att sänka det statiska bruset i bilderna och kan dessutom som bonus även korrigera för pixlar med förstärkning noll eller max offset (döda eller heta pixlar).

ANNONS
Götaplatsens Foto