Annons

Radera lightroom backuper

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Behöver frigöra hårddiskutrymme och tänkte radera några Lightroom Irrat filer som jag flyttade till papperskorgen förutom de sista backup versionerna. Lightroom säger då att den inte kan hitta en Lrcat katalog (som är gammal) och frågar om jag vill öppna en befintlig katalog eller en standard katalog. Hur gör jag? Jag har inte tömt papperskorgen än förstås...

Dessutom så provade jag att öppna Lightroom genom att klicka direkt från den senaste backup katalogen men det konstiga var att en del bilder som jag tagit och importerat senaste veckan inte fanns med. Jag hittade alla bilder i en något tidigare backup istället vilket förbryllar...?!
 

reboot81

Aktiv medlem
Backuper kan du slänga efter eget tycke. Jag vill gärna ha senaste veckans, och en per månad arkiverad.

Den katalog som är din huvudkatalog bör/brukar vara den som är störst i filstorlek. Prova att öppna den.

Glöm inte att du kan komprimera dina katalogbackuper ner till en tiondel. Jag kör det med pluginet
http://photographers-toolbox.com/products/mdawson/tpglrbackup/
som utöver att sköta backup av katalogen tar med div inställningsfiler.
 

bach7617

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!
Backuper kan du slänga efter eget tycke. Jag vill gärna ha senaste veckans, och en per månad arkiverad.

Den katalog som är din huvudkatalog bör/brukar vara den som är störst i filstorlek. Prova att öppna den.
Den största katalogen heter Lightroom 4 Catalog PreViews Irdata 25,86 GB. Den öppnas inte när jag klickar på den men jag kanske måste välja den inifrån själva Lightroom?

Vad ska jag välja i dialogrutan? "Använd standardkatalog" eller "Välj en annan katalog"?

Glöm inte att du kan komprimera dina katalogbackuper ner till en tiondel. Jag kör det med pluginet
http://photographers-toolbox.com/products/mdawson/tpglrbackup/
som utöver att sköta backup av katalogen tar med div inställningsfiler.
det ska jag kolla – Verkar mkt bra!
 

reboot81

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!

Den största katalogen heter Lightroom 4 Catalog PreViews Irdata 25,86 GB. Den öppnas inte när jag klickar på den men jag kanske måste välja den inifrån själva Lightroom?

Vad ska jag välja i dialogrutan? "Använd standardkatalog" eller "Välj en annan katalog"?



det ska jag kolla – Verkar mkt bra!
Nej det är ingen katalog. En katalog har filändelsen .lrcat
Du bör ha:
Källkod:
Lightroom 4 Catalog.lrcat
Lightroom 4 Catalog Previews.lrdata
Lightroom 4 Catalog Smart Previews.lrdata
Där den första filen är själva katalogen - det är denna som innehåller all redigering, samt den fil som säkerhetskopieras.
Den andra filen är förhandsvisningsbilder, och ofta många GB stor. Denna kan du slänga när helst du önskar.
Den sista filen är smarta förhandsvisningsbilder, som låter dig redigera och kika på bilder även när själva bildfilen inte är tillgänglig. Tex om du har bilderna på en NAS eller extern hårddisk och dessa inte är tillgängliga.
 
ANNONS