Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAM Minne fundering - Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Hade tills igår 2GB i ram minne (2x1GB Samsung PC4200 DDR2) till min PC. Köpte ett kombopack till från dustin, Corsair (2x1 GB) för endast 300 bagare + moms. dessa hade samma spec, PC4200 etc.

Efter jag monterat de nya minnesmodulerna startade jag upp datorn och kollade under system där stod det: 2,75 GB i ram minne!

2 GB ökade alltså mitt totala minne med 0,75 eller va f-n hände egentligen?!?.

Jag öppnade burken igen och återmonterade samtliga minnesmoduler ifall något skulle hamnat på sniskan men det blev samma resultat.

HJÄLP sökes!

Mikael

Hyland skrev:
Hade tills igår 2GB i ram minne (2x1GB Samsung PC4200 DDR2) till min PC. Köpte ett kombopack till från dustin, Corsair (2x1 GB) för endast 300 bagare + moms. dessa hade samma spec, PC4200 etc.

Efter jag monterat de nya minnesmodulerna startade jag upp datorn och kollade under system där stod det: 2,75 GB i ram minne!

2 GB ökade alltså mitt totala minne med 0,75 eller va f-n hände egentligen?!?.

Jag öppnade burken igen och återmonterade samtliga minnesmoduler ifall något skulle hamnat på sniskan men det blev samma resultat.

HJÄLP sökes!

Mikael

Hej Mikael,

Har du ett gammalt moderkort? Det kan vara så att det inte stödjer mer än 2.75 GB minne.

Gå in på moderkortstillverkarens hemsida och kolla hur mycket minne kortet stödjer. Jag hade samma problem när jag stoppade i 4 GB i min dator, men jag fick 3.3 GB. Det var bara att köpa läget eller köpa ett mytt moderkort. Jag köpte läget, det var billigare så :)

Edit: Det kan säkert vara ett annat problem (som beskr ovan), men är det begränsat i moderkortet så är det kört.

Martin: Jag har inte möjlighet att kolla nu men är nästa helt säker på att det var minst 4GB som var högsta ram minnet.

Tror efter att följt Joels link att det är det som är problemet dvs 32-bit versionen av Windows som inte klarar mer än 3GB.

Men det som är märkligt är att där skriver dom om 3,12 alt 3,3 GB ur totalt insatt 4 GB. Jag får endast ut 2,75. men antar att det kan skilja sig från burk till burk. Det är ju ändå datorer vi pratar om, då måste det inte vara helt logiskt;)

Får kolla vidare om den inställning i bios, PAE switch som ska ändras. Vill dock inte att det ska inbringa problem och instabilitet i systemet pga att jag ändrar instälningarna.

Finns XP i 64-bit version eller är det Vista som gäller??

Mikael

Det är vista som gäller. Finns ingen anledning till att betala för/installera ett utfasat OS. Dessutom är XP 64 bit inte alls trevligt.

Med risk från att komma från ämnet, funkar Vista bra? Har SP kommit? Nya operativsystem från Microsoft brukar ju inte vara helt problemfria.

Mikael

Vad du än gör, välj inte XP x64 om du inte är 100% på att du har drivrutiner till all din hårdvara!!! Jag har testat, och bytte till Vista x64 illa kvickt. Jag har inte haft några problem med vista förutom att det var lite klurigt att hitta en drivrutin till min trådlösa Wlan usb sticka.

Nu kör jag paralellt med en macbook och osx leopard, jag föredrar den senare... (men det är en annan disk.)

Mitt råd är att köpa Vista X64, så får du ett fullt supportat system. Servicepack1 kommer i vår/sommar.

Första SP är ute på engelska. Översätts nog eller något just nu.

Det är lika stabilt som XP sp2 om det är uppdaterat. Har inga problem alls längre, i början hade jag lite krångel med drivrutiner etc, men efter lite uppdateringar är det förvånansvärt stabilt och välpresterande.

Zewrak skrev:
Det är vista som gäller. Finns ingen anledning till att betala för/installera ett utfasat OS. Dessutom är XP 64 bit inte alls trevligt.

Det är visserligen dumt att skriva att Vista löser problemet. 32 bitars Vista har nämligen samma begränsning (står i länken jag postade ovan).

Det är 64 bitars OS som gäller oavsett XP eller Vista.

Joel Höglund skrev:
Det är visserligen dumt att skriva att Vista löser problemet. 32 bitars Vista har nämligen samma begränsning (står i länken jag postade ovan).

Jo, men nu diskuterades ju bara 64 bitars Vista vs 64 bitars XP. Och man ska inte välja XP 64 bitars tycker jag.

Joel Höglund skrev:

vista 32 kommer med sp1 klara mer minne

Kolla så att dina minneskapslar sitter på rätt "portar", alltså att samma fabrikat sitter på port 1 och 2 och att nästa fabrikat sitter på 3 och 4.
Det brukar kunna vara så att för att få dom i "rätt följd" så måste dom fysiskt sitta i varannan port.

Kolla hur portana är numrerade och prova även att skifta plats mellan de nya och gamla minnena, men fortfarande i "rätt" ordning.

Hyland skrev:

Men det som är märkligt är att där skriver dom om 3,12 alt 3,3 GB ur totalt insatt 4 GB. Jag får endast ut 2,75. men antar att det kan skilja sig från burk till burk. Det är ju ändå datorer vi pratar om, då måste det inte vara helt logiskt;)

Mängden grafikminne spelar in när det gäller vilken mängd RAM som Windows kan hantare.

Stefan h. skrev:
Kolla så att dina minneskapslar sitter på rätt "portar", alltså att samma fabrikat sitter på port 1 och 2 och att nästa fabrikat sitter på 3 och 4.
Det brukar kunna vara så att för att få dom i "rätt följd" så måste dom fysiskt sitta i varannan port.

Kolla hur portana är numrerade och prova även att skifta plats mellan de nya och gamla minnena, men fortfarande i "rätt" ordning.

Innan satt org. minnena i 1 + 3 (om man nu själv numrera det man ser uppifrån ) och dessa slotplatser hade blå färg. Satte sedan ner de nya i de 2 som var lediga (svart färg , är jag för mig). Men jag ska testa att flytta runt lite när jag kommer hem.

Ville passa på att tacka samtliga ovan för tips, ideer och tankar kring mitt problem, TACK.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto