Har förövrigt aldrig förstått "billigare vid snabb affär", möjligen kan det vara aktuellt vid stora föremål som ska fraktas/förvaras eller säsongsvaror (båtar är ett exempel på båda kategorierna). För alla andra föremål är det ju helt meningslöst. Hur tänker säljaren, ska hen sälja den för ett högre pris om den inte blir såld under den första tiden? Snarare är priset för högt redan från början...
Som privatperson som då och då genom åren har sålt en hel del prylar via Blocket så har jag inga som helst problem med "billigare vid snabb affär".
Vi kan ta två typkunder, lite överdrivna för tydlighets skull:
Kund A vill fråga precis
allt om produkten, inte bara hur länge jag haft den, utan vill i praktiken ha en komplett biografi hur den använts, dag för dag. Kund A vill få produkten förklarad för sig ned till minsta detalj, helst skall man återge hela manualen innantill plus egna observationer om varenda tänkbar funktion. Vidare vill kund A får förklarat för sig hur betalningen går till, in i minsta detalj, hur banker fungerar, ha en längre diskussion om inflation, pengavärde och kanske en sidovända in i om Sverige borde ha Euro eller inte. Och allt detta sker i små upprepade intervall under flera veckor, en period då du också får höra utförligt om hur kund A tvekar att skaffa produkten, hur mycket den eventuellt behövs (eller inte behövs), vad kund A:s bästa kompis tycker om produkten och andra liknande produkter, bland annat en liknande pryl från en annan Blocket-säljare som ligger 150 kr lägre i pris, men där, till Kund A:s stora förvåning och irritation, säljaren inte är lika tjänstvillig med att svara på frågor om hur kund A kan tänkas dra nytta av produkten.
Kund B är påläst, ställer några snabba relevanta frågor om produktens skick och hur den använts. Du förklarar hur du vill få betalt, får det och produkten överlämnas/skickas. Klart.
Jag belönar gärna kunder som B med ett lägre pris