Annons

Rant - Dessa bedragare är överallt..

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Det är stört omöjligt att lägga ut en köpesannons utan att bli kontaktad av kriminellt belastade individer som råkar ha just det man söker. Fick kontakt idag via sluten grupp på fb och en annan i tisdags via Fotosidan. Har inte upplevt att så var fallet för 2 år sedan... Vad har hänt egentligen.. de här idioterna måste man göra något åt.

Är de fler eller bara mer ambitiösa numera? Lämnar ogenant ut telefonnummer som är välkända hos polisen (visserligen kontantkort) mm.

Fan va trött man blir.. och då har jag inte ens blivit lurad än, men fräckheten....

Inga fler distansköpsförsök för min del.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Behöver inte ens lägga ut en annons. ”Fiske-brev” kommer det ett femtiotal i veckan ändå.
Bitcoin
Ryska kvinnor
Låna pengar
Senaste fakturan
Vunnit på lotteri
Någon har använt ditt konto

Och allt vad rubriken kan handla om. Allt för att jag ska följa en länk och dela med mig av mina konto- eller kontokortsuppgifter.

Det är tur att de flesta är så erbarmligt dåligt gjorda.
 

martley

Aktiv medlem
Håller med om ovanstående men jag har råkat ut för motsatsen, typ. Efter en beställning från Hong Kong kom det ett väldigt suspekt SMS från någon som utgav sig för att vara postnord och som hade en del språkliga tveksamheter i sig, men som uppmanade mig att betala en extra avgift, vilket jag direkt avfärdade som ett bluffmeddelande och raderade. Efter en vecka kom ett nytt nästan likadant, men den här gången fanns det med ett kolli-id också, och sökte man på det numret på postnords hemsida så såg det faktiskt ut att vara legitimt, och att man faktiskt skulle "klicka på länken" och betala momsen eller vad det var de ville ha till det angivna post- eller bankgironumret. Med tanke på alla bedrägerier som nämnts ovan så borde de kanske använda en annorlunda metod för att informera om avgiften, varför inte ett hederligt pappersbrev till exempel? Eller skicka meddelandet säkert till "myndighetspostbrevlådan" . De kunde väl åtminstone skickat med ett utskrivet inbetalningskort eller i alla fall en skanningsbar OCR-kod som bankappen sedan kan verifiera mot rätt betalningsmottagare.
 

barabild

Aktiv medlem
Håller med om ovanstående men jag har råkat ut för motsatsen, typ. Efter en beställning från Hong Kong kom det ett väldigt suspekt SMS från någon som utgav sig för att vara postnord och som hade en del språkliga tveksamheter i sig, men som uppmanade mig att betala en extra avgift, vilket jag direkt avfärdade som ett bluffmeddelande och raderade. Efter en vecka kom ett nytt nästan likadant, men den här gången fanns det med ett kolli-id också, och sökte man på det numret på postnords hemsida så såg det faktiskt ut att vara legitimt, och att man faktiskt skulle "klicka på länken" och betala momsen eller vad det var de ville ha till det angivna post- eller bankgironumret. Med tanke på alla bedrägerier som nämnts ovan så borde de kanske använda en annorlunda metod för att informera om avgiften, varför inte ett hederligt pappersbrev till exempel? Eller skicka meddelandet säkert till "myndighetspostbrevlådan" . De kunde väl åtminstone skickat med ett utskrivet inbetalningskort eller i alla fall en skanningsbar OCR-kod som bankappen sedan kan verifiera mot rätt betalningsmottagare.
Jag råkade ut för exakt samma problem när jag hade beställt ett par step-up ringar av lite ovanligare dimension som jag inte hittade någon annan stans än i Kina. Jag blev också väldigt fundersam om det var bedrägeri ända till jag hittade en länk där det bl.a. fanns en bild av försändelsen så jag kunde se både min egen adress och vem avsändaren var. Post Nord bör kunna lösa detta lite elegantare.
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver inte ens lägga ut en annons. ”Fiske-brev” kommer det ett femtiotal i veckan ändå.
Bitcoin
Ryska kvinnor
Låna pengar
Senaste fakturan
Vunnit på lotteri
Någon har använt ditt konto

Och allt vad rubriken kan handla om. Allt för att jag ska följa en länk och dela med mig av mina konto- eller kontokortsuppgifter.

Det är tur att de flesta är så erbarmligt dåligt gjorda.
Jag får extremt få sådana brev. Jag använder Gmail.
 

PMD

Aktiv medlem
Post Nord bör kunna lösa detta lite elegantare.
Prova att installera Postnord-appen i din mobiltelefon (om du har en). Den är mycket bra och användbar.

Jag vet inte om/hur den hanterar importärenden, men det skulle förvåna mig om den inte gör på ett bra sätt. Inrikesförsändelser hanterar den galant. Man får hela tiden uppdateringar om var försändelsen befinner sig och när man ska hämta den hos ett postombud kan man få upp en streckkod som ombudet kan skanna (istället för att man ska rabbla siffror).

Dessutom kan man med den appen legitimera sig med hjälp av mobilt bank-ID istället för att visa upp en legitimation. Om man skickar någon annan att hämta försändelse så kan denne legitimera sig med hjälp av mobilt bank-ID och behöver inte visa upp sin och mottagarens legitimation.

Om resten av Postnord fungerade lika bra som dess app så skulle de sopa banan med sina konkurrenter. :)
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Det är stört omöjligt att lägga ut en köpesannons utan att bli kontaktad av kriminellt belastade individer som råkar ha just det man söker. Fick kontakt idag via sluten grupp på fb och en annan i tisdags via Fotosidan. Har inte upplevt att så var fallet för 2 år sedan... Vad har hänt egentligen.. de här idioterna måste man göra något åt.

Är de fler eller bara mer ambitiösa numera? Lämnar ogenant ut telefonnummer som är välkända hos polisen (visserligen kontantkort) mm.

Fan va trött man blir.. och då har jag inte ens blivit lurad än, men fräckheten....

Inga fler distansköpsförsök för min del.
Det är så jäkla tråkigt, och det börjar bli lite vanligare här på FS också.
La precis ut en annons på blocket (även här) på 3 objektiv, och jag bara vet att de 2-3 första är bedrägeriförsök.
Det har blivit så ogenerat vanligt.
 

larsol

Aktiv medlem
Jag har alltid fått brev från posten med summan jag skall betala för kinapaketen, får se hur det blir denna gång när paketet kommer.
 

Makten

Aktiv medlem
Om man inte låser in brottslingar, eller släpper ut dem efter väldigt kort tid, så fortsätter de naturligtvis att begå brott. Vi har ett rättsystem som fortfarande tror att det är som på 50-talet. Klart det inte funkar när landet är förvandlat till något helt annat.

De allra flesta har röstat för detta. Gapa och svälj.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag får extremt få sådana brev. Jag använder Gmail.
För mig började det när jag registrerade mig på någon udda annonssida för över ett år sedan. Samma sorts skit från nyskapade avsändaradresser hela tiden.
Det allra mesta hamnar helt automatiskt sorterat som skräppost, och försvinner efter tio dagar.
Men jag måste ju kolla även mappen för skräppost eftersom det ibland landar riktig Mail där.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man inte låser in brottslingar, eller släpper ut dem efter väldigt kort tid, så fortsätter de naturligtvis att begå brott. Vi har ett rättsystem som fortfarande tror att det är som på 50-talet. Klart det inte funkar när landet är förvandlat till något helt annat.

De allra flesta har röstat för detta. Gapa och svälj.
Många av bedragarna som försöker lura oss opererar inte från Sverige.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns ju några enkla regler att följa:

Vill de att ska skicka utomlands, glöm det om du nu inte säljer något extremt ovanligt men då är fotosidan inte det bästa.

Lägg aldrig ut telefonnummeret utan be ringa upp, kolla upp personen innan alltså namn telefonnummer. Kolla även lexbase om det är någon kriminell. Stulna i personen om du inget stämmer.


Verkar mailet vara skriver med Google translator så skippa den.


Vill de göra någon ovanlig betalning så skipp det också.


Gå på magkänsla avvakta ett tag. Jag pratade med en person och betalade precis efter en gång men precis när jag hade tryckt på skicka så kom det något dålig känsla och det visade sig stämma

Följer du dessa steg så bör du resa ut rätt många
 

Third eye

Aktiv medlem
La ut annons i går och har 3 bedrägeriförsök än så länge. Denna gång är det faktiskt samma försök...den som kontaktar köper egentligen åt mamma/syster i England och de vill att man kontaktar dem på ny mailadress.
Den kommer i vågor...de senaste gångerna ska man skicka iban-bankuppgifter så de kan betala direkt..alla de oxå till England.
 

nivas

Aktiv medlem
Lämnar ogenant ut telefonnummer som är välkända hos polisen (visserligen kontantkort) mm.
Var hos polisen kan man kolla upp dessa telefonnummer, vore ju bra att veta.

Annars så agerar jag alltid tvärtom, jag kontaktar endast folk som har grejer till salu, och så får man ta dialogen därifrån (kolla adressen, finns kvitto, serienummer etc). Har gått bra de senaste 18 åren eller så.


Har förövrigt aldrig förstått "billigare vid snabb affär", möjligen kan det vara aktuellt vid stora föremål som ska fraktas/förvaras eller säsongsvaror (båtar är ett exempel på båda kategorierna). För alla andra föremål är det ju helt meningslöst. Hur tänker säljaren, ska hen sälja den för ett högre pris om den inte blir såld under den första tiden? Snarare är priset för högt redan från början...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har förövrigt aldrig förstått "billigare vid snabb affär", möjligen kan det vara aktuellt vid stora föremål som ska fraktas/förvaras eller säsongsvaror (båtar är ett exempel på båda kategorierna). För alla andra föremål är det ju helt meningslöst. Hur tänker säljaren, ska hen sälja den för ett högre pris om den inte blir såld under den första tiden? Snarare är priset för högt redan från början...
Som privatperson som då och då genom åren har sålt en hel del prylar via Blocket så har jag inga som helst problem med "billigare vid snabb affär".

Vi kan ta två typkunder, lite överdrivna för tydlighets skull:

Kund A vill fråga precis allt om produkten, inte bara hur länge jag haft den, utan vill i praktiken ha en komplett biografi hur den använts, dag för dag. Kund A vill få produkten förklarad för sig ned till minsta detalj, helst skall man återge hela manualen innantill plus egna observationer om varenda tänkbar funktion. Vidare vill kund A får förklarat för sig hur betalningen går till, in i minsta detalj, hur banker fungerar, ha en längre diskussion om inflation, pengavärde och kanske en sidovända in i om Sverige borde ha Euro eller inte. Och allt detta sker i små upprepade intervall under flera veckor, en period då du också får höra utförligt om hur kund A tvekar att skaffa produkten, hur mycket den eventuellt behövs (eller inte behövs), vad kund A:s bästa kompis tycker om produkten och andra liknande produkter, bland annat en liknande pryl från en annan Blocket-säljare som ligger 150 kr lägre i pris, men där, till Kund A:s stora förvåning och irritation, säljaren inte är lika tjänstvillig med att svara på frågor om hur kund A kan tänkas dra nytta av produkten.

Kund B är påläst, ställer några snabba relevanta frågor om produktens skick och hur den använts. Du förklarar hur du vill få betalt, får det och produkten överlämnas/skickas. Klart.

Jag belönar gärna kunder som B med ett lägre pris :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Var hos polisen kan man kolla upp dessa telefonnummer, vore ju bra att veta.
Jag ringde och frågade polisen efter jag hittade var personen klippt ut produktbilderna från (taiwanesiskt youtubeklipp) och ville då veta exakt vad de behöver för att lagföra personen om det skulle bli rättegång, så att jag kunde dokumentera den informationen. I samband med det registrerade de dennes telefonnummer och visade sig vara väldigt bekant för dem. De sa att han bodde i en stad tvärs över landet jämfört med vad han uppgivit.

Nu vid senaste tillfället var det en person med tre tidigare domar visade det sig och är övertygad om att han hade det jag vart ute efter, men lika säker på att det var stöldgods. Han var ok med att möta upp och kunde ordna fler bilder på föremålet, men var obekymrad om prisnivå, vilket jag aldrig stött på hos någon som säkert sina egna saker.
 
ANNONS