Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rasslande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sieri

Medlem
Jag har ett "Sigma 18-50 F2.8-4.5 DC OS" till min Canon 7D som krånglar lite för mig.
Vid längre slutartider får jag någon form av "ghostning"/dubbelexponering, men det fenomenet har jag redan en tråd om så det behöver vi inte diskutera här.

Min fundering var ifall något sitter löst i objektivet och jag testade att ruska lite på det (höll fast zoom- och fokusringarna) och jag fick höra ett rassel som att något faktiskt sitter löst.

Finns det någon här med ett likadant objektiv som kan testa att ruska det lite för att se om det "ska vara så"?
 

apersson850

Aktiv medlem
Oljud när jag skakade, eller vände, på ett objektiv har jag också haft. Bilderna blev ibland bra, ibland märkligt suddiga.
Det äventyret slutade på verkstad. En fastsättningsring till en lins byttes. Sen blev det bra igen.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Os

Jag har ett "Sigma 18-50 F2.8-4.5 DC OS" till min Canon 7D som krånglar lite för mig.
Vid längre slutartider får jag någon form av "ghostning"/dubbelexponering, men det fenomenet har jag redan en tråd om så det behöver vi inte diskutera här.

Min fundering var ifall något sitter löst i objektivet och jag testade att ruska lite på det (höll fast zoom- och fokusringarna) och jag fick höra ett rassel som att något faktiskt sitter löst.

Finns det någon här med ett likadant objektiv som kan testa att ruska det lite för att se om det "ska vara så"?
Min erfarenhet av Sigma OS är att det klonkar. Hade ett 70-300 som var störande att ha med på vandring, sa "köonk" för varje steg. Inga mer Sigma för mej
 
ANNONS