Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-filer från Fujifilm Finepix S5Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingvar

Aktiv medlem
RAW-filerna som genereras av S5Pro blir runt 25 MB om man utnyttjar fullt dynamiskt omfång. Undantag är när ISO är över 800 eller man har fixerat dynamiskt omfång till 100% i inställningarna. Då blir RAW-filerna ungefär hälften så stora, dvs 12-13 MB, vilket ju är en hel del, det med. TIPS: Om du använder Adobe Lightroom eller har Adobes konverteringsprogram, så konvertera bilderna till komprimerat (lossless) DNG-format så fort du tar in dem i datorn. Det kan göras automatiskt i Lightroom i samband med import. En RAF-fil från kameran på ca 25 MB blir då en DNG-fil på ca 11 MB och en RAF-fil på 12,5 MB (ISO över 800) landar på knappt 7,2 MB. Detta sparar snabbt avsevärda volymer hårddisk. Någon förlust av metadata eller dynamiskt omfång ska det inte bli, utan DNG-filen ska vara kvalitets- och informationsmässigt likvärdig med originalfilen. Rätta mig, någon, om jag har fel på den punkten. Jag kör i alla fall hädanefter med DNG. Kommer nog att göra det, både från S5Pro och från mina Nikonkameror (D100 och D200), så blir bildbiblioteket konsekvent. DNG verkar ha litet bättre komprimeringsalgoritm än Nikons komprimerade RAW-filer också.

ANNONS
Götaplatsens Foto