Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW+JPEG - Bracketing - D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Står i valet (och kvalet) att köpa en DLSR och lutar åt en D40. Några frågor dock. Läste i Digital Preview att den inte har gaffling för bländare eller WB (citat: "No exposure or white balance bracketing"). Vidare skriver de "Disappointingly RAW+JPEG setting only records Basic quality JPEG's ".

Mina frågor är, vad har ovanstående begränsningar för betydelse i praktiken? Använder man ofta "bracketing"? Steget känns lite långt upp till en D80 trots att jag har lite gamla nikon-objektiv som jag uppenbarligen inte kan använda till D40:n.

Är en helt vanlig amatörfotograf som mestadels kommer att ta famlje- och semesterbilder.

Om man fotar RAW+JPG, alltså sparar två bildfiler för varje exponering, så är det ju normalt råfilen man är intresserad av. Jag använder i dessa fall bara jpg-filen för att snabbt kunna titta på resultatet. Låg kvalitet på jpg-filen stör inte mig ett dugg. Vill man ha en jpg i hög kvalitet får man ju "framkalla" den från råfilen. Den bilden blir såpass mycket bättre att jag ändå aldrig använder en jpg direkt ur kameran.

Gaffling för vitbalans: Helt ointressant om man fotar i råformat.

Gaffling för bländare: Det vore nog vettigt att ha, men är å andra sidan inte jätteviktigt. Betydligt viktigare är gaffling för slutartid (med konstant bländare) eftersom de gafflade bilderna då får samma skärpedjup.

Kort sagt: Nikon har snålat in på rätt ställen, och plockat bort finesser som man normalt ändå inte har någon större nytta av.

ANNONS
Götaplatsens Foto