Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW/NEF ändrar trots att jag inte ändrar någonting

Produkter
(logga in för att koppla)

lifter

Aktiv medlem
När jag öppnar en .NEF fil i Camera Raw i Photoshop CS3 som "Smart Object" och sedan trycker på den lilla ikonen i lagerfältet så jag kommer in i Camera Raw inställningarna igen och trycker okej (UTAN ATT ÄNDRA NÅGRA INSTÄLLNINGAR) så blir det fortfarande en ändring i bilden när den kommer tillbaka till den vanliga bildhanteringen i Photoshop CS3.

När jag trycker OK så står det "Preparing smart object" medans en mätare löper när den tänker, sedan kommer "edit contents" med i Historyn. Detta altså utan att jag ändrat någonting i Camera Raw inställningarna.

Är det någon som kan hjälpa mig med varför det blir såhär och vad jag kan göra åt det?

Det har troligtvis något att göra med mina färginställningar för när jag öppnar bilden så frågar Photoshop om jag vill konvertera till skärmens color settings. Det går ju att ha arbetsytan i Adobe RGB 1998 men då ser bilderna blekare ut när man sparar dem som .JPG och öppnar dem i en webläsare till exempel.

Jag är helt novice vad det gäller färginställningar sinsemellan och skulle verkligen uppskatta lite tips om vad som gäller eller var jag kan hitta bra information om det.

Uh.. ju mer jag kollar detsto mer förvirrad blir jag vad det gäller färginställningar för:

Först RAW i kameran till RAW i photoshop och övergången till den "vanliga" hanteringen och sedan det resultatet till webb utan att någon stans tappa färger och nyanser på grund av felaktiga färgkodningar och konverteringar..

ANNONS
Götaplatsens Foto