Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigera bort grönt brus ur svarta partier

Produkter
(logga in för att koppla)

kmelin

Aktiv medlem
Tjo!

Har upptäckt att jag får ovanligt mycket grunt brus i de svarta partierna när jag scannar. Så nu är den givna följdfrågan hur man redigerar bort detta på ett förhoppningsvis änkelt sätt, i PS eller om det finns något annat bra verktyg för det.

Skulle det hjälpa om man skaffade en IT-8 karta och kalibrerar med?

/Kalle

Hm... det finns nog enklare sätt, men vill man ha full kontroll kan man dela upp en bild i respektive kanal. Jag själv kör Gimp så jag bryr mig inte om att förklara exakt hur nu. Drar bara principen. :) Efter att du har respektive kanal för sig kan du köra olika filter, t.ex. lite oskärpa på vissa valda delar (eller kanske neat image till och med). Därefter kan dessa olika färgkanaler kombinerat ihop igen till din ursprungsbild. Klart!

Det finns säkert bättre och elegantare sätt, men jag hör mig att jag testat det här själv för ett tag sen!

Finns nog lite olika sätt å beror lite på hur grönt det är, alltså om det e mörkgrönt eller mer klargrönt brus.

Ett sätt om det är mörkare grönt kan vara att markera de mörkare partierna i bilden, via 'markera / färgområde' å sen dra ner det gröna i färgbalansen (ctrl+b) i lågdagarna (skuggorna).

vore enklare om du kunde lägga upp en liten bit av en bild som du scannat.

Ett brusreduceringsprogram (oftast som en plugin till Photoshop) fungerar utmärkt. Kostar ofta runt 200 spänn och man köper det direkt på nätet.

Jag använder neatimage som är väldigt bra. www.neatimage.com.

Men ta inte i för mycket bara, då blir det plastigt och dött.

/Jens

Ok här kommer ett utsnitt av en bild, 100% syns lite mer på min skärm måste ju trycka ner storleken ordentligt här.

edit, märker att man inte kan se några gröna prickar alls i bilden när jag lägger upp den här, men det gör man i ps. antar att explorer använder annan färgprofil?

Bilagor

• juno2.jpg
    juno2.jpg
    34.4 KB · Visningar: 173
Senast ändrad:
För publicering på webben bör man använda sRGB.

Nåväl. Jag tror att det enklaste är att köra brusreducering på enbart den gröna kanalen. Om man vill kan man ju även markera bara de mörka partierna i den gröna kanalen.
Sedan kan man ju reducera bruset på olika sätt. Neat Image är ett bra program för ändamålet. Gör man brusreduceringen på enbart en kanal kan man faktiskt köra lite gaussisk oskärpa på, eller använda medianfiltret, utan att man direkt förlorar detaljer.

ANNONS
Götaplatsens Foto