Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera digital video?

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Kanske på gränsen till off topic -- hoppas ni ursäktar... Jag har spelat in några små ynkliga mpg-filmsnuttar med jobbets digitalkamera (Canon G3?). Nu har jag stoppat in dem i en powerpoint-presentation men skulle dessutom behöva rotera dem 90 grader åt höger (annars får åskådarna nackspär...). Finns det något snabbt och enkelt sätt att göra detta? Kanske det rentutav går att fixa i Powerpoint? Eller har ni något tips på något trevligt gratis/billligt program som man kan använda?

Tack på förhand,
Lisa (mpg-pucko)

www.download.com

Sök på ord: "video+editor"

Eller så kan du ladda ner www.kazaa.com och söka på samma ord där.

Lycka till ///

NIKLAS

Nu skriver du i och för sig att du har mpeg-filer du vill redigera, men det brukar inte vara det format som digitalkameror lämnar ifrån sig (det brukar vara någon form av AVI-fil).

Om vi antar att det är en AVI-fil du vill bearbeta och du använder Windows kan jag rekomendera ett program som heter VirtualDub (www.virtualdub.org), kanske inte så flashigt men kompetent och gratis.

Om det verkligen är en mpeg-fil (eller om du vill göra om den redigerade filen till en) och du kör på Windows, kan jag rekomendera TMPGenc http://www.tmpgenc.net/e_main2.html. Det är gratis om du bara vill använda Mpeg-1, vill man använda Mpeg-2 (DVD formatet) kostar det en mindre summa. Det är dock inte helt enkelt att använda, men resultatet blir efter lite övning mycket bra.

För den som vill veta mer om videoredigering kan jag även rekomendera http://www.dvdrhelp.com/. Där finns mycket information och bra tips, dock främst inriktat på att skapa skivor spelbara i en dvd-spelare.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto