Annons

Redigera Metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag skaffade nyligen en ny kamera (D850) som jag köpte begagnad. Efter några tusen tagna bilder upptäckte jag att förra ägaren lagt till inställningar om fotograf och upphovsrätt i kamerans metadata och som nu stör min digitala "feng shui". Jag försökte redigera metadatan i Adobe Bridge men då skrivs förändringarna "bara" i XMP såvitt jag förstår.

Finns det något permanent sätt att radera viss metadata? Exempel på programvara? Tacksam för alla tips och råd!

Om du är lagd så att du kan lista ut vad du ska mata in så kan du köra EXIFTool och låta programmet tröska igenom filerna.

Om du är lagd så att du kan lista ut vad du ska mata in så kan du köra EXIFTool och låta programmet tröska igenom filerna.

Och för att slippa lista ut det själv finns tillägget ExifTool GUI
https://exiftool.org/gui/ som underlättar det hela.

$ exiftool -artist="Phil Harvey" -copyright="2011 Phil Harvey" a.jpg

Detta kommando ändrar fälten Artist och Copyright
som är satta under SETUP MENU -> Copywrite information på en D850.
Ändra namnet efter ditt behov eller sätt "" om du vill ta bort det. Och ändra såklart filnamnet a.jpg till vad din bild heter.
Den gamla filen sparas med tillägget _original så du riskerar inte att fördärva något.

$ exiftool -artist="Phil Harvey" -copyright="2011 Phil Harvey" a.jpg

Detta kommando ändrar fälten Artist och Copyright
som är satta under SETUP MENU -> Copywrite information på en D850.
Ändra namnet efter ditt behov eller sätt "" om du vill ta bort det. Och ändra såklart filnamnet a.jpg till vad din bild heter.
Den gamla filen sparas med tillägget _original så du riskerar inte att fördärva något.

Tillägg: Skulle du vilja ha kvar original tidsstämpel på din fil så lägg till -P

$ exiftool -P -artist="Phil Harvey" -copyright="2011 Phil Harvey" a.jpg

Stort tack för svar! Begränsad till det som finns för Mac men jag ska göra ett försök någon kväll i veckan :)

exiftool finns till Mac och jag kör det där med framgång.

Använder du MacPorts så installerar du så här:
$ sudo port install exiftool

Och om du är en hemmabryggare så gäller detta
$ brew install exiftool

Ha kul, exiftool är ovärderligt för att hantera exif-data.

ANNONS
Götaplatsens Foto