Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexer på Nikon 50/1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte detta för en tid sedan och det har fungerat (och fungerar) super. Dock upptäckte jag vid studiofotografering förra veckan att vid stark belysning bakom modellen att det blir reflektioner som två blå cirklar på bilderna. Provade med alla tänkbara åtgärder för att till slut byta till annat objektiv (Nikon 18-105) varpå det försvann. Samma förutsättningar såklart.
Min fråga är om någon annan upptäckt detta fenomen? Är det en sämre antirelfexbehandling på detta objektiv än tex Nikon 50/1,4 som också provades i denna situation med bra resultat?
Följdfrågan blir om det kan bli samma resultat på Nikon 85/1,8D som jag är nyfiken på? De är väl i samma generation?
Tänker inte dissa objektivet för detta utan mer nyfiken på om fler uppmärksammat detta problem. Spelar roll för framtida objektivinköp;)

Jag köpte detta för en tid sedan och det har fungerat (och fungerar) super. Dock upptäckte jag vid studiofotografering förra veckan att vid stark belysning bakom modellen att det blir reflektioner som två blå cirklar på bilderna. Provade med alla tänkbara åtgärder för att till slut byta till annat objektiv (Nikon 18-105) varpå det försvann. Samma förutsättningar såklart.
Min fråga är om någon annan upptäckt detta fenomen? Är det en sämre antirelfexbehandling på detta objektiv än tex Nikon 50/1,4 som också provades i denna situation med bra resultat?
Följdfrågan blir om det kan bli samma resultat på Nikon 85/1,8D som jag är nyfiken på? De är väl i samma generation?
Tänker inte dissa objektivet för detta utan mer nyfiken på om fler uppmärksammat detta problem. Spelar roll för framtida objektivinköp;)

Provade du skruva av eventuellt UV-filter?

Svarar "ja" på bägge:) Även kollat så inget skit satt på glaset.
Provade även med att "bygga på" motljusskyddet men med samma resultat, dvs ingen förbättring.

Det verkar vara så att det här fenomenet uppträder vid vissa specifika förhållanden på det aktuella objektivet ihop med digitala kameror. Troligen beror det på att ljus från sensorn studsar tillbaka mot objektivet och sedan reflekteras i den bakre linsen. Du är alltså inte den första som råkat ut för fenomenet och det är inte heller den första tråden om det.

Låter vettigt. Men är detta eliminerat på nyare DX objektiv eller det finns inga garnatier? Man vill ju gärna inte köpa "fel" objektiv. Alltså vet man om det så är det ju bra, men ändå störigt att hamna i dessa situationer.

Låter vettigt. Men är detta eliminerat på nyare DX objektiv eller det finns inga garnatier? Man vill ju gärna inte köpa "fel" objektiv. Alltså vet man om det så är det ju bra, men ändå störigt att hamna i dessa situationer.

Fenomenet bör överhuvudtaget inte uppträda på objektiv som är konstruerade under den digitala eran, vare sig det är FX eller DX. Sedan tror jag inte att det är särskilt vanligt på andra objektiv heller, även om de är äldre. Det är viktigt att komma ihåg att 50/1,8D är det billigaste objektivet Nikon har. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon tråd om något annat objektiv, men det är klart att det är säkert inte omöjligt.

Tack för svaret. Ska ha det i åtanke när jag väljer objektiv.
Det är ju inte ofta jag fotar på detta viset men bra att slippa obehagliga överraskningar.
Kan faktiskt inte se några kvalitetsskillnader mellan mitt fasta 50 och 18-105 på bländare 11 i denna situation. Kanske bättre att satsa på ett objektiv med bättre närgräns för utsnitt? Inte så gott om plats inomhus för 70-200 nämligen. Tips?

Vet inte om det är samma fenomen som i den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107416&highlight=bl%E5+prick

Två blå cirklar har jag aldrig fått med mitt objektiv, men däremot en blå prick helt centrerad i bild. Vid vissa ljusförhållanden och tydligast med bländare 22.

Ja den är klockren!
En blå prick med en box bakom modellen, två blåa prickar med reflekterande boxar på lastolite superwhite bakgrund. Fotade på bländare 11 men ändrade inte då jag inte ansåg att bländaren skulle göra någon större skillnad på resultatet.
Får nog byta objektiv som sagt:)

ANNONS
Götaplatsens Foto