Annons

Reikan Focal

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Någon som köpt och använder Reikan Focal Pro? Gör den vad de lovar, vilket inte är lite. Finns liknande produkt att välja mm.?

Nu har jag inte en professionell kalibrering att jämföra med, men jag körde det på Canon 5D mk II med Canon EF 50/1,4 och Canon EF 24-105/4,0 L. Och fick fram att den ville att jag skulle kalibrera 1 eller 2 snäpp på de olika objektiven, så svårt att se någon egentlig skillnad. Körde det också med Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di och fick fram att på 28mm var den prick på, men på 75mm behövdes det mer kalibrering än man kunde göra i kameran (och eftersom man bara kan justera för alla brännvidder så kunde jag inte göra mycket).

Men det verkar iallafall göra vad den säger, om inte annat än bekräftade den för mig att mina canon-objektiv var bra grundkalibrerade. Om det hade rapporterat tillbaka större fel, hade jag nog lämnat in dem för en riktig kalibrering.. Så, som referens-test på sina objektiv ger jag den tummen upp; för att göra seriösa justeringar, lämna in objektiven..

Någon som köpt och använder Reikan Focal Pro? Gör den vad de lovar, vilket inte är lite. Finns liknande produkt att välja mm.?

Googla Dot Tune AF. Gratis och enligt uppgift effektivt...har själv testat lite löst. Som vanligt (om man inte har senaste generationen Canons som kan lägga in två värden) så funkar det bäst på fasta gluggar.

Undrar också om programvaran går in och microjusterar eller om man får anvisning om ev justering

ANNONS
Götaplatsens Foto