Annons

Rek. objektiv för utomhusfot.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bestämt mig för att köpa en 400d(första systemkameran) men är helt vilse i objektiv-djungeln, så jag skulle uppskatta lite förslag. Prio #1 är utomhusbilder, alltså landskapsbilder och dylikt. Jag gillar även macro-fotografering objektivet har bra närgräns är det ett plus. Pris kanske 2-3000kr. Bryr mig inte så mycket om det är Canon, Tamron, Sigma eller något annat.

Eller ska jag nöja med mig kitobjektivet på 18-55/3,5-5,6 tills vidare, och inhandla rejäla objektiv varefter? Detta är ju som sagt min första systemkamera, har dock en del erfarenheter av analoga systemkameror.

Väldigt tacksam för svar! Har sökt lite men inte hittat vad jag vill.

Ett 70-200-300 fungerar bra för landskap. Med några mellanringar kan du fota myror.

Innan du springer och köper nya prylar, bör du fundera på vilka bilder du inte kan ta med din nuvarande utrustning och varför det inte går.

En telezoom som är 70mm som vidast är väldigt lång på en kamera som kapar ner bilden så pass som 400D: Det motsvarar 112mm på en 35mm-kamera och det är enligt mig på tok för "trångt" för att plåta landskap. Jag gillar vidvinkel väldigt mycket men tycker att t.om. att objektiv som är 24mm som vidast inte är vida nog för landskap.

Kitobjektivet 18-55mm är inte så dåligt som en del vill få det till. Blända ner till 8 eller så och du har en hyfsat skarp standardzoom. Det fungerar bra som standardobjektiv på min 350D även om det skulle vara trevligt med ett mer ljusstarkt objektiv.

Som prisvärt alternativ skulle du kunna titta på Sigma 17-70mm 2,8-4,5. Sigma har ibland kvalitetsproblem men det verkar aldrig vara något problem att byta eller få objektivet lagat om det inte skulle motsvara den förväntade kvaliteten. Jag har testat det här objektivet som hastigast och kvaliteten och omfånget är trevligt (de sista millimetrarna upp till 70mm gör att man "kommer åt" mycket bättre). Dessutom är det grymt snyggt med motljusskyddet monterat på en 350D/400D. :)

Om du kliver upp ett steg i prisklass finns t.ex. Sigmas EX 18-50 2,8 eller Tamrons XR 17-50 2,8. De är båda mycket kompetenta alternativ men kostar också en hel del mer. Om du har obegränsat med pengar kan du ju köpa Canons 17-55 IS 2,8 också...

Tack för de jättebra tipsen! Det står mellan att köpa huset för 6500kr på Alfadigi och sedan köpa ett rejält objektiv direkt, ELLER huset + kitobjektiv för 7200kr på Elgiganten. 700kr kanske det är värt för ett objektiv som duger att lära sig med?

Köp ett kit med 18-55 till att börja med. Som Håkan skriver är objektivet inte så dåligt som man kan tro när man läser här på Fotosidan. Det beror på vad man förväntar sig. Är man ny så duger det bra till att lära sig med och framförallt att komma fram till vad man behöver och vill ha.

Andreas_Berg skrev:
700kr kanske det är värt för ett objektiv som duger att lära sig med?

Absolut! Det är kraftigt rabatterat, så det vore dumt att inte köpa det.

Ta några hundra bilder med, så lär du dig kvickt vad du vill köpa för objektiv som komplettering, om något.

Per.

Rek. objektiv för utomhusfot.

Kör med kitobjektivet till att börja med så känner du sen vad du vill komplettera med.

Sen går det inte generellt att rekommendera
"objektiv för utomhusfoto"
eftersom alla med passande bajonett kan användas till utomhusfoto.Närbilder,djur och landskap med 300 mm likväl med ett 28 mm.Det är bara fantasin och kreativiteten som sätter gränser.
Dock bör du ju införskaffa ett stativ tillsammans med ditt kameraköp, ett tillbehör väl så viktigt.
Mvh/Gunte..

Håller med tidigare som skrivit börja med kitobjektivet. En god vän uppdaterade sin 350D till just 400D och det nyare kitobjektivet (mark II) vilket frugan befriade honom ifrån tillsammans med hans begagnade 350D. Måste säga att jag blev förånad över hur pass bra objektivet presterar. Det kanske är så att det skiljer väldigt mycket mellan I-II.

Lycka till/Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto