Annons

Rekomendationer för bästa kompaktkameran för nattfoto och snapshots?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frost

Medlem
Vill gärna fiska efter lite tankar och åsikter om tips på bästa kameran för följande ändamål:

Snapshots, mestadels nattetid och väldigt lågt ljus.
Vill helst slippa använda blixt men är inte allergisk mot det. ISO 3200 är förvisso grymt men snabbhet är viktigare.
Supersnabb starttid och ännu snabbare från klick till bild.

Drömkameran är givetvis väldigt hög ISO, väldigt snabb uppstart och världens snabbaste AF... men jag är nöjd med mindre ;)

Enda "tvånget" är att det måste röra sig om en kompaktkamera, den ska bäras med i fickan som komplement till systemkameran men bra nog för att kunna fånga allt från en champagneskål, till en hund som kissar på mattan..

Använder en ixus 60 idag men den lämnar sjukt mycket att önska.. Hade förhoppningar på Sigmas DP1 men den var vekrligen inte för mig :(

Fuji F100fd kanske, den har nog bästa högiso egenskaper och den har skakreducering. Sony har visst nån modell med "nightvision" = plåta i månljus utan stativ, den finessen brukar annars finnas på videokameror...

Själv vill jag ha följande finesser på en kompakt som kompletterar min DSLR:
Bra högiso, skakreducering, bra bildkvalitet, säker autofokus, vidvinkel från 28-30mm, tele läge till minst 100-150mm, makro 1:1 på alla brännvidder, "utökat dynamiskt omfång", HD-video, nightvision och gärna intervall-foto...
Samt att den ska gå ner i bröstfickan...

Bland annat Fuji F100, Panasonic TZ5 och Richo R8 uppfyller några av kraven ...

G9 eller ngn Ricoh kamera med manuella inställningar rekomederas. Om det är landkspsbilder/stats bilder på natten du vill ta är ju stativ givet

http://www.bhphotovideo.com/c/product/283757-REG/Bogen_Manfrotto_709B_709_Tabletop_Tripod_with.html

Riktigt shysst, å orkar även med å hålla en systemkamera, litet å lätt cirka 15 cm ihop fält med riktigt bra kulled.

ISO 3200 på en kompaktkamera tycker jag också låter grymt, riktigt grymt, så grymt att du inte kommer se vad bilden föreställer om du fotat med ISO 3200.

Men ett manuellt läge som tillåter slutartider så du kan använda ISO 100 även nattetid.

ANNONS
Götaplatsens Foto