Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Renamer (Program för att döpa om filer)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Ville spara tid så istället för att sitta och döpa om hundratals bilder manuellt så skrev jag ett litet program som sköter uppgiften åt mig. Många fotoprogram har ju sådanna funktioner men ibland kommer det väl till använding som när jag vill döpa om raw-filer eller bara döpa om en bildserie före uppladdning på nätet. Tänkte att fler kanske kunde ha glädje av det så delar med mig av det här.

Programmet stödjer antingen att man lägger till text före eller efter redan existerande namn genom att skriva i två textrutor.
Det går också att lägga till ett ökande nummer genom att kryssa i Number files using %n. Då skriver man %n i rutan som lägger till text före eller efter så blir det automatiskt en nummerserie som börjar på 1 i filnamnet.
Det går också att döpa om hela filen och då används bara översta textrutan.

Fler funktioner kan komma i framtiden.

Visar ett litet exempel och på bilden nedan syns 5 bilder som ligger i mappen c:/temp/test
renamer_b1.jpg

Då jag ville döpa om filerna helt och numrera dem kryssade jag i Number files using %n samt Rename whole file.
Sedan skrev jag vad jag ville ha för filnamn i Before text och lade in %n där jag ville att numreringen skulle vara. Då jag ville ha tre siffror i numren valde jag tre i boxen Number of digits.
renamer_b2.jpg

Sedan är det bara att trycka Change names.
renamer_a1.jpg

Vips så blev det som på bilden nedan.
renamer_a2.jpg

Klicka här för att ladda ner programmet.

OBS. Används på egen risk!

ANNONS
Götaplatsens Foto