Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra negativ från fingeravtryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin.h

Medlem
Vad är enklaste sättet att rengöra eller få bort fingeravtryck från negativ? Jag sökte och hittade några 15-20 år gamla trådar, kanske finns det nya produkter eller erfarenheter att använda idag?

Jag planerar att fota av alla våra gamla negativ. Hittills har de jag tittat på legat orörda, smutsfria och i gott skick. Men jag minns att både jag och min syster vid ett eller flera tillfällen tittade på och hanterade de "häftigare bilderna som var små och bruna". Så jag räknar med att jag så småningom kommer att komma till negativ som är fulla av små fingeravtryck från barn.

När jag stöter på ett negativ som behöver rengöras, hur gör jag?

Jag har själv aldrig sysslat med framkallning så jag saknar utrustning som kan användas, hemmet är också fullt av småbarn som springer runt och dammar så att något ska ligga och torka en längre stund är riskfyllt. Så jag använder hellre något som går snabbt och är lätt att använda med ett okej resultat, än ett tillvägagångssätt som tar tid och är komplicerat men där slutresultat blir perfekt.

Har läst om kranvatten med lite diskmedel, isopropanolen och även vatten med Ilfords vätmedel. Vad rekommenderas och hur går jag tillväga?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Frågan är nog om du behöver göra ngt alls.
När man framkallade svartvita bilder o det var repor på filmen så kan man tvätta händerna o sen när fingret är torrt så drar man det på näsvingen.
Sen strök man kvickt o lätt med fingret längs med repan.
Inget syntes på kopiorna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det gamla fingeravtryck på emulsionssidan kan de ha etsat fast. Minns min första negativa färgfilm som barn. När den kom från framkallningen var jag så ivrig att jag tog ut remsorna med bara händer och det blev rejäla fingrar. Minns inte hur mycket det syntes på papperskopiorna dock.

Kommer ihåg att Kodak hade flytande freon på glasflaska för rengöring. Men det går väl inte att hitta idag.
 

hornavan

Aktiv medlem
Frågan är nog om du behöver göra ngt alls.
När man framkallade svartvita bilder o det var repor på filmen så kan man tvätta händerna o sen när fingret är torrt så drar man det på näsvingen.
Sen strök man kvickt o lätt med fingret längs med repan.
Inget syntes på kopiorna.
Bra att du slår ett slag för näsrotsfettet; en underbar produkt som alltid är tillgänglig. Utom om man råkat tvätta sig just när det behövs.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har använt spektrografiskt ren etanol 99,5%. Så kallad S-sprit.
Nu för tiden är den tillståndspliktig tyvärr.
 

Smaars

Ny medlem
Jag skulle vara lite försiktig med att rengöra. Ofta ger det mer skada än nytta på negativet då det ofta blir små repor av putsduken. Men med det sagt så använder jag ibland "Tetenal Film Cleaner Spray" med varierat resultat. Men oftast räcker det bra med en antistatisk borste, följt av en blåsbälg precis innan jag klickar av. Just fingeravtryck som suttit länge tror jag är svårt att få bort.
 

martin.h

Medlem
Okej, tack för svaren.

Det blir till att använda blåsbälg och antistatisk borste i första hand. Ger jag mig på att rengöra med vätska kommer det att göras först efter att jag lyckats digitalisera negativet en första gång med borste och blåsbälg. Lutar åt att jag då använder 99,5% isopropanol då det är enklast att få tag på för mig.
 
ANNONS