Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra negativ med "luft på burk"

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Hej!
Ska skanna gammla negativ och undrar om det är säkert att rengöra med sk "luft på burk"? 'Liquid gas, highly flammable' står det på en burk från Gepe som jag har, står inte vilken gas. Kan gasen tänkas skada filmen tro? Vanlig luftbälj och duk fungerar inte, flyttar bara runt dammet.

Mvh
Fredrik

Det kan man säkert, men jag skulle inte göra det.

Har vid ett tillfälle köpt en sådan burk för att rengöra elektronik från damm. Vinklade burken fel (neråt) så att drivgasen kom ut i vätskeform och efterlämnade fläckar och ränder när den avdunstat. Detta var med "tryckluft på tub" från Biltema eller Clas Ohlson. Kommer inte ihåg fabrikatet.

Jag skulle hellre använda en gummiblåsa. Apotekets blåsa som säljs tillsammans med Revaxör är en billig variant. Hama säljer en kraftigare.

Kör själv med någon luft på burk som heter Dust Off Plus för att blåsa rent negativ när jag skall kopiera. Om du väljer luft på burk som är avsedd för just detta så tror jag knappast att det kan vara någon fara. Sen får man ju aldrig vända en sprayburk upp och ned när man sprayar.

Jag har råkat ut för samma fuktproblem som Birger utan att vända burken upp & ner.

Det finns antistat-penslar som fungerar ypperligt.

Jag använde alltid luft på burk på den analoga tiden, inga problem alls om du inte lutar burken för mycket.

/kent

Väldigt svårt att enbart blåsa bort damm. Men använder man en antistatborste är det lätt som en plätt. Först drar man lätt med borsten och sedan blåser man med gummitutan. Lätt att blåsa/borsta bort damm när man urladdat ev glasytor med borsten också.

ANNONS