Annons

Rengöring av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

voverora

Medlem
Hej!
Är ny både här och när det gäller lite mer seriös fotografering:) Har införskaffat mig en Nikon d7000 med några olika objektiv som första systemkamera. Gillar den jättemycket:)
Nu börjar jag få lite damm o så mina saker. Nån som prövat att rengöra objektiv med såna här:http://www.apotea.se/tork-inj-sprit-3x3cm-utvikt-70-ipa 😃🙈 Tänkte att det ju är samma typ av alkohol som i rengöringsvätska, men mycket billigare!:)

Med vänlig hälsning, Veronica

Hej!
Är ny både här och när det gäller lite mer seriös fotografering:) Har införskaffat mig en Nikon d7000 med några olika objektiv som första systemkamera. Gillar den jättemycket:)
Nu börjar jag få lite damm o så mina saker. Nån som prövat att rengöra objektiv med såna här:http://www.apotea.se/tork-inj-sprit-3x3cm-utvikt-70-ipa 😃🙈 Tänkte att det ju är samma typ av alkohol som i rengöringsvätska, men mycket billigare!:)

Mitt tips när det gäller det här är: rör aldrig objektivets frontlins om det inte är absolut nödvändigt. Damm har ingen som helst betydelse för de flesta normala objektiv eftersom fokus ligger långt utanför frontlinsen (det går att läsa om det på nätet). Det finns exempel på hur man försöker smutsa ner frontlinsen och ändå inte får någon synbar effekt. Om du tycker det ser dammigt ut och det stör dig, försök blåsa bort det men en "blåsa", torr luft är det som gäller - inte utandningsluft.

När det gäller din länk så tror jag att den artikeln kan innehålla mer än alkohol och kan vara direkt olämplig för rengöring av objektiv.

Häromdagen såg jag en fotograf stå och torka av frontlinsen med sin smutsiga T-shirt och jag led.... Då kan man nog få problem eftersom man sprider ut fett och skit över linsen och får diffraktions- och andra problem. Just fettfläckar kan skapa problem (om man t.ex. råkar komma åt objektivet med fingrarna) och då kanske det är dags för lite rengöring. Men i så fall: pröva först med en torr mikrofiberduk - det brukar hjälpa är min erfarenhet. Har fått göra det en gång på ett oskyddat objektiv.

/Tomas

Det beror på hur dammig frontlinsen är. Om det ligger en jämnt lager med damm på den så är risken stor att kontrasten i bilden sänks en helt del.

En liten blåsbälg är det lämpligaste medlet för att få bort damm. Det brukar räcka bra att blåsa några gånger.

Smuts som sitter fast så mycket att det inte går att blåsa bort får man ta till grövre medel för att få bort. Isopropanol och en luddfri trasa (t.ex. en s.k. mikrofiberduk) eller tops brukar fungera bra, men som Tomas mycket riktigt påpekade så kan man strunta i små smutsfläckar.

Hej!

Hej!!
Fettfläckar på linsglasen brukar jag ta bort med ett fönsterputsmedel som heter "se".
Fick det tipset av en kille som åkte och servade mikrosop på mitt jobb.Har användet i flera år
och det funkar utmärkt!!
Med vänlig hälsning P Månsson

Tack för svar! Vad jag förstår så ska man undvika att rengöra linserna in i det längsta. Men OM det skulle bli fettfläckar eller så på dom, undrar jag fortfarande över injektionstork. Bara för att jag är så jäkla nyfiken. Använder inga filter. Gör ni? Känns som att jag är så försiktigt så att det är överflödigt, men jag vet inte. Det försämrar väl kvaliteten på bilderna. Har jag hört. I alla fall om man inte köper de dyraste. Vad säger ni?

Med vänlig hälsning, V

Tack för svar! Vad jag förstår så ska man undvika att rengöra linserna in i det längsta. Men OM det skulle bli fettfläckar eller så på dom, undrar jag fortfarande över injektionstork. Bara för att jag är så jäkla nyfiken. Använder inga filter. Gör ni? Känns som att jag är så försiktigt så att det är överflödigt, men jag vet inte. Det försämrar väl kvaliteten på bilderna. Har jag hört. I alla fall om man inte köper de dyraste. Vad säger ni?

Med vänlig hälsning, V

Jag misstänker att injektionstork kan vara lite som alkogel och innehålla någon olja för att förhindra uttorkning av huden - inte så bra på ett objektiv. Jag skulle inte prova! Blåsa torr luft, torr mikrfiberduk, isopropanol + mikrofiberduk är den ordning jag skulle förorda.

/Tomas

Med vänlig hälsning, V

Appappapp. Börja inte filterdiskussionen. Den finns i många och långa trådar redan ;).
Vad gäller rengöring skadar vissa medel antireflexbehandlingen på linserna sägs det. Andra medel lämnar rester som är svåra att få bort. Säkrast är att följa tillverkarens rekommendationer. Fotohandeln säljer medel som är beprövat. Det räcker vanligen i många år så kostnaden blir väldigt låg ändå om man inte fingrar på linserna för ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto