Annons

Rengöring av optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag vet att liknande trådar varit på tapeten, men min frågeställning är nog lite annorlunda...

Jag köpte ett objektiv i en affär här om dagen och då fanns det ett fingeravtryck på fronten. Eftersom jag ville ha objektivet ändå bad jag säljaren putsa upp linsen. Säljaren tog fram Hama lens cleaner och sprayade på lite grann och rengjorde linsen. Ahhh.. nu såg den bra ut. Dock så längst ut i kanterna så ser man lite lite spår av vätskan antar jag. Påverkar detta bilderna jag tar, eller spekar det inte "så stor roll" längst ut på objektivet?

Perfektionist som man är så undrar man ju :)

J. Patric skrev:
Ska man inte spraya på linsrengöringsduken och inte på linsen i fråga?
Låter rimligt, att spraya direkt kan det bli som för Goldfish.

Är det inte risk att man tar bort antireflex medel från linsen om man anväder medel ofta?

Tror du att optiken kan ha tagit skada? Han sprayade ju i mitten så det borde inte ha runnit ner något i objektivet heller... lite tätt borde det vara tycker man.

Men det är en bra fråga om man ska spraya på duken eller på objektivet?

Jag undrar också om någon vet vilken sida av pappret man ska använda? Den ena sidan är glatt andra är lite matt&grövre.

Självklart vill jag även ha svar på min ursprungliga fråga :)

Goldfish skrev:
[B Dock så längst ut i kanterna så ser man lite lite spår av vätskan antar jag. Påverkar detta bilderna jag tar, eller spekar det inte "så stor roll" längst ut på objektivet?

Perfektionist som man är så undrar man ju :) [/B]
Det borde påverka, ljuset bryts ju även i kanten på gluggarna.

Annars så finns det ju linsrengöringsdukar för engångsbruk att skaffa billigt.
De fungerar likadant som s k våtservetter bara torka av försiktigt och släng duken sen, enkelt och bra.

Mindre smuts på linsen syns oftast inte i och med att det är långt ur fokus. Börjar frontlinsen bli riktigt lortig börjar du tappa kontrast. Speciellt om du fotar i motljus och smutsen i sig blir en indirekt difus "ljuskälla". Är det inte även så att om du bländar ner används de perifera delarna av linserna i mindre utsträckning vilket gör att kladdet i utkanten i ditt fall får mindre betydelse?

Annars rekomenderar jag för linsrengöring en mikrofiberduk för optik/glasögon(finns billiga men ändå bra på exempelvis Clas Ohlsson och större varuhus, jag använder märket Maria som gör all möjlig städutrustning. Den drar åt sig damm och fett och kan tvättas om nödvändigt), om det behövs i kombination med fukten från andedräkten. Det gäller bara att se till att man blåser bort mindre skräp som kan repa linsen först.

Mvh Richard

Jag brukar först blåsa bort partiklarna sedan borsta bort med en fin borste. Använder sedan en mikrofiber duk eller när jag andats på linsen eller använt linsrengöringsvätska brukar jag torka med bomullsrundell. Linsvätskan skall sprayas på "duken " (i mitt fall bomullsrundell) och inte på linsen direkt.

http://sydnet.net/omar/equipment.htm

men man kan väl inte ha förstört något? de sprayade på objektivet och direkt därefter torkade bort allt.

Men som sagt vilken sida ska man torka med på linspapperna?

Goldfish skrev:
men man kan väl inte ha förstört något? de sprayade på objektivet och direkt därefter torkade bort allt.
Borde inte finnas någon risk för det om man torkar bort rengörningsmedlet, efteråt.
Man bör däremot inte låta det självtorka.

En sak som kanske bör nämnas är att när man rengör bör man utgå från mitten och med mjuka cirkelrörelser röra sig utåt mot objektivets kant. Man ska vara lätt och varsam på handen.

Fingeravtryck tar jag bort med Kodak Lens Cleaner, ett "kit" med rengöringsvätska och mjukt papper. Man väter papperet och rengör. Microfiber dukar (finns billigt från Hama, men både Pentax, Canon och andra har finare kvalitet) är bra på att ta bort lösa partiklar. Blåsa - med blåspensel - kan vara bra, men använd microfiber duk när smutsen bara hoppar omkring på objektivet istället för att blåsa bort.

Ett bra sätt att skydda objektivet, är att använda ett Skylight eller UV filter. Då rengör man filtret och om man mot förmodan skulle lyckas med att skada filtret, så är det billigare att ersätta än en skadad fronlins.

Med vänlig hälsning
Roland

Roland: Jo, precis vad jag tänkt. Dvs att använda ett UV-filter, men jag ville bara rengöra optiken först ordentligt. Tror att det är bra nu.

Ingen som vet vilken sida man ska använda på linsputspapperna???? ;-)

Goldfish skrev:
Ingen som vet vilken sida man ska använda på linsputspapperna???? ;-)
Brorsan skaffa det, engångsrengöringsservetter, inte märkte jag av att det skulle vara någon speciell sida man ska putsa med.

Som sagt, ta det bara försiktigt när du putsar så går det nog bra...

Jag tror inte att optiken tagit skada. Det kan vara så att det blev vätska kvar i kanten av frontlinsen, som ger reflektioner som syns. Kanske det går bort med tiden när vätskan torkar bort.

Jag har en Rolleiflex med Tessar från 1936, där linskanterna inte är målade svarta, eller så ligger de inte exakt mot linshållarringarna. Det gör att man kan se de slipade linskanterna som vita ringar. Men det påverkar inte hur optiken presterar - inte synligt i alla fall. Tar mycket skarpa och kontrastrika bilder med kameran trots detta, även fast optiken heller inte är antireflexbehandlad.

spelar ingen roll

Det kan ibland bli lite "klet" längst ut i kanten då man rengör. Det spelar ingen roll och märks inte det minsta på bilden. Det skulle förmodligen inte ens märkas om du kletade svart målarfärg på de yttersta 3 millimetrarna på linsen. (möjligen något tiondels steg mindre ljusstyrka på objektivet. Ta lite linsrengöringsvätska och gör rent igen om du störs av det. Du skadar inte antireflexbehandlingen om du häller några droppar direkt på linsen och sedan torkar!

Jag andas på linsen och tar en mjuk fotopensel som jag endast rengör optik med. För kamerahuset använder jag en separat pensel och duk.

Leica "förbjuder" linsvätska på sina objektiv.

Mikrofiberduk!

Har "labbat" med alla möjliga vätskor och linspapper.

Det jag kom fram till är:

1)
Vid klet och föroreningar använd något dedikerat linsrengöringsmedel och engångs linsputspapper. Använd sedan en vanlig mikrofiberduk eftersom vätskan lämnar en hinna efter sig. Jag har en "SKONA" köpt på ICA-affären.

2)
Till vardags blåser jag av löst damm och andas sedan på mikrofiberduken så är det bara att snabbt torka av.

Ett annat tips:
Undvik stora vätskemängder eller att spola filtret under rinnande vatten. Annars är det kört att använda på flera dagar pga att kondens uppstår. Råkade ut för detta då jag skulle fotografera en bil på kunduppdrag. Inte så kul. Fick helt enkelt köra utan filter den gången.

Mvh Dan

ANNONS
Götaplatsens Foto