Annons

Rengöring av sensor för Canon EOS D30...

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Paulsson

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har märkt att jag har fått smuts på sensorn i min Canon EOS D30 (eller snarare: smuts på glaset framför sensorn). Det märks knappt alls vid stor bländare, men vid mindre bländare typ f/22 så syns det mycket tydligt (se bifogad bild). Om jag öppnar slutaren (enligt anvisningar i manualen) så kan jag tydligt se åtminstone två stora dammkorn.

Jag pratade med några i en fotobutik i Borås om att serva själv (jag har läst om "Sensor Swabs" och "Eclipe" osv på dpreview), men de rekommenderade att jag INTE gjorde någon service själv. Är det någon som gjort detta själv?

Jag pratade sedan med Canon IT-service i Stockholm, och deras prisuppgift var "det beror på, men timpriset är 1000:-", vilket känns något vagt (och dyrt). Är det någon som gjort denna service och kan tala om vad de betalada?

Desutom så hittar jag gärna något ställe i Borås eller Göteborg som kan göra servicen så slipper jag skicka kameran (Canon IT-service kunde inte ge något svar alls om detta).

/Andreas

Bilagor

• klippa_i_vatten.jpg
    klippa_i_vatten.jpg
    8.1 KB · Visningar: 339
Under CF (Custom Funktion) finns det nå't som heter Clean sensor, det innebär att spegeln fälls upp och du har möjlighet att BLÅSA bort dammet, rör EJ sensorn. En s.k blåsborste är att rekommendera.

Jo, jag har provat detta (med blåsborste), men dammet ville inte släppa. Detta kan iofs bero på att jag var väldigt försiktig (jag ville inte vidröra glaset med borsten, som inte går att ta loss).

Jag funderade på att prova med komprimerad luft, men risken är att man skadar något genom att blåsa in smuts där det absolut inte skall vara.

Fler förslag?

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto