Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring Pontiac Bloc Métal 41

Produkter
(logga in för att koppla)

Krumeluren

Medlem
Hej!
Har en mellanformatskamera vid namn Pontiac Bloc Métal 41, som verkar vara i behov av rengöring, kanske mest mellan linserna framför bländarbladen.

Har aldrig testat kameran med film inuti (dock är detta målsättningen), men har gjort ett litet snabb-test där jag tejpade fast en bit bakplåtspapper där filmen ska löpa förbi, ställde mig i ett något dunkelt rum och öppnade slutaren inför ett fönster och ett väl belyst landskap där utanför och nog verkade bilden som projicerades upp på pappret både ganska skarp och färggrann.

Om man öppnar baksidan och slutaren, lyser med en lampa genom denna framifrån samt synar linserna bakifrån, så framgår det att det ligger både damm och vad jag förmodar är pälsstrån från en hund mellan dessa. Dessutom verkar de vara något dimmiga om man ser rakt framifrån, oklart om så är fallet eller om det bara är en optisk illusion.

Kameran borde således rengöras, men frågan är om man vågar sig på att göra detta på egen hand? Har fått höra att en sådan rengöring, om man finner någon som kan göra det åt en, ska kosta närmare tusenlappen.

Finns det någon som har erfarenhet av att rengöra en sån här kamera, eller en liknande, och vill delge några tips?
 

Bluebike

Aktiv medlem
Ta en rulle först.

Kameran berkar vara värd mindre än kostnaden för en service, så drt är nog självmeckande som gäller. Men ta en rulle innan så du vet att slutartider är ok, att det inte är ljusläckage osv innan du lägger tid på rengöring.
Jag har molekyliserat en liknande och satt i hop igen. Dettta detta på grund av att slutarbladen klibbat i hop. Det brukar gå att få känsla för slutartiderna genom att spela in ljudet med någon app som kan visa visar ljudetbsom kurvor med tidsangivelse i hop med ljudspåret. Finns särskilda verktyg för att skruva loss linserna, men en spetspassare brukar gå bra med lite fördiktighet. Elektronikrengöring i sprejburk (isopropanol) är praktiskt gör rent både linser och slutarblad.
 
ANNONS