Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengörning av lins/er

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag postar det här på rätt ställe nu men men.

Jag använder mig av Kodaks linsputsvätska och papper. Men jag tycker det e svårt å få linsen ren, det är lixom en hinna kvar efter att man "gnuggat" Köpte även mig en microfiberduk men problemet kvarstår.

Kan det det vara linsputsvätskan jag använder som är kass ? ( Det är den dustin säljer likaså linsputtspappret)

Duken kommer från den lokala fotonasaren.

Gör jag något fel eller e produkterna jag använder undermåliga ?

mvh Daniel

borde fungera tycker jag. Själv använder jag mest en fiberduk till optik som man har till glasögon. I svårt smutsade fall brukar jag Sinett som är våtservett för optik, också optiker tror jag (brukar "hitta" på jobbet).

/ Erik

Lyfter den här tråden...

Har nu suttit och försökt rengöra min linser samt filter men det blir som en fet hinna kvar på dom hela tiden som är i princip omöjlig att få bort.

Har använt kodaks linsputsvätska å det kan vara den som e boven ?

Hur gör ni andra för att rengöra er utrustning utan denna förbannat irriterande hinna ??

Mvh
Daniel

_Edge_Of_Sarcasm_ skrev:
Lyfter den här tråden...

Har nu suttit och försökt rengöra min linser samt filter men det blir som en fet hinna kvar på dom hela tiden som är i princip omöjlig att få bort.

Har använt kodaks linsputsvätska å det kan vara den som e boven ?

Hur gör ni andra för att rengöra er utrustning utan denna förbannat irriterande hinna ??

Mvh
Daniel

Det finns ett par trick.

Först rullar man putspapiret till en "rulle" och änvänder änden som en sorts pensel när man gör rent. Sedan börjar man putsa (lätt och fint) från centrum och utåt, och slutar med att "fösa ut" lorten mot filterringen/fästringen.

Annars kan man använda isopropylalkohol (typ Hama linsputs) och tvätta med det. Kodak är en sorts basiskt tvättmedel (snällt fönsterputs). Microduken är bra för att ta damm med, men smetgojs tar den ju inte.

Ajax får du inte använda... :)

Isopropylalkohol

Isopropylalkohol tycker jag är bra. Tar fett mm och är snällt mot lack och plast. Man kan köpa en liter hos Kjell för en måttlig slant. Ibland då det är fet hinna får man tvätta ett flertal gånger. Jag använder för det mesta trasor av urtvättat bomullstyg, rent och mjukt.

Annars är Cokin effektivaste tvättvätskan som jag använt. Vet inte var man får tag på den, fick en lite svart flasska på köpet då jag köpte filter på nätet.

Ett generellt tips är att använda flera putsdukar/papper. Den snutt man använder för att putsa med blir mycket snabbt mättad med fett och smuts. Man måste också tvätta händerna noga innan, eftersom de annars fettar ner den del av pappret man håller i.
Själv använder jag dessa: http://www.kaffebrus.com/rengoringspapper-for-optik-76.html
Upp till 3-4 stycken per objektivyta. Det krävs inget rengöringsmedel om linsen bara har fettfläckar, men man kan med fördel fukta en aning genom att andas på glaset.

Isopropylalkohol = isopropanol

Isopropanol är den modernare benämning som står på flaskan jag köpte hos Kjells i Jönköping.

Det Martin påpekar om att tvätta händerna och att byta putsduk stämmer bra.

Har en grymt irriterande sak. Blev efter vattenstänk på linsen att på varje bild så längst upp i högra hörnet så ser det ut som en liten suddig fläck. Trodde först det var en fågel som rörde på sig på mina landskapsbilder men troligtvis något skit som jag inte får bort.

Testat med vaxduk samt jättelite med alkohol.
Verkar fortfarande vara kvar. Någon idê?

Kameran är en Nikon D40, nästan nyinköpt.

Såhär blir det;

Kolla uppe till höger: http://pici.se/104526/

Senast ändrad:
Är du säker på att det har samband med vattenstänket, dvs att det inte kan sitta på sensorn? Har du något annat objektiv att testa med? (Bara för att utesluta sensorn innan du jobbar mer med objektivet.) Testa annars att zooma och se om fläcken påverkas av det. Använd liten bländare vid testerna.

Anders74 skrev:
Är du säker på att det har samband med vattenstänket, dvs att det inte kan sitta på sensorn? Har du något annat objektiv att testa med? (Bara för att utesluta sensorn innan du jobbar mer med objektivet.) Testa annars att zooma och se om fläcken påverkas av det. Använd liten bländare vid testerna.

Har bara ett objektiv samt ett filter. Är inte säker men kan testa lite.

Att fett och kladd stannar kvar på linsen beror oftast på att man använder samma linsputspapper mer än en gång. Kom ihåg att det är engångs och kom ihåg att man inte ska gnugga utan börja från mitten med en roterande rörelse åt samma håll, ut mot kanterna. Speciella dukar som används flera gånger är inget bra rengöringssätt då det blir samma sak, kladd fastnar i duken som man sedan kladdar ut på linsen. Använd Kodaks linsputspapper av ristyp så minimerar man också riskerna för repor. Det finns andra linsputspapper men de jag provat har varit för blanka och hårda, Kodaks är matt och mjukt. Vid lätt rengöring behövs ingen linsputsvätska utan man ångar med andedräkten över linsen och gör samma procedur med rispapperet. Och kom som sagt ihåg att bara använda varje papper EN gång, byt sedan till nytt om det inte blir rent första gången. Bra att blåsa bort ev, partiklar som kan repa linsen innan man torkar också.

ANNONS
Götaplatsens Foto